Sumber makanan penyebab obesiti

Ada kajian terkini mendapati sumber makanan yang obes boleh membuatkan tubuh anda menjadi obes.
Kajian ini diperolehi dari seekor ayam yang terlebih berat badan dan jikatkan sel lemak tubuh menjadi lebih gemuk.

Pening fikir ttg diri yang obes!

Petua sandwich enak sepanjang hari

Perkara biasa kan kalau bawak bekal sandwich ke ofis tiap2 pagi...kadang2 sandwich tu kalau tak kena gaya, baru je sampai ofis nampak mcm basah je, mcm nak lunyai pun iya jugak..Tips untuk kekalkan keenakan dan rupa sandwich adalah cuba jangan sapukan mayonis pada roti. Itu je..

Petua hilangkan gatal keladi

Biasa makan keladi tak? kadang kalau tak kena gaya mencuci keladi tu, kita jadi gatal2 selepas makan....

cara cuci yang sebaiknya adalah:
1.mula2 cuci keladi yang dah siap dipotong tu dengan air bersih.
2.panaskan air, masukkan beberapa keping asam gelugor
3.masukkan keladi untuk beberapa ketika ke dalam air yang bercampur dgn asam gelugor tadi
4.Angkat dan toskan
5.Boleh dimasak mengikut resipi yang anda inginkan.

Petua lembutkan daging

Mcm2 petua yang biasa kita dengar untuk lembutkan daging sb kalau daging liat, masak apa pun serba tak sedap jadinya....

Apa kata cuba campurkan satu camca serbuk soda bikabornat ke dalam daging yang sedang direbus. Selepas daging menjadi lembut, cuci dengan air bersih sebelum digunakan untuk memasak . Jika takde serbuk soda, pergi belakang rumah ambik je daun nangka sebagai ganti soda.

Petua Cuci botol Air Minuman

Kadangkala kita rasa mcm susah sangat nak cuci botol air terutama bahagian paling dalam tu...kat celah2 yang terselit pun sama....apa kata kita pakat cuba petua ni, masukkan beras ke dalam botol tersebut, masukkan air suam sekali dan goncang......hasilnya pasti tidak mengecewakan, cubalah!

Petua Hilangkan Bau Cat

Biasanya kalau lepas cat rumah, mesti bau tu sentiasa memenuhi ruang rumah, sekarang ni memang ada cat yang tidak berbau tapi harga mesti la lebey sikit kan? Tak semua orang mampu beli....jadi bagi sesapa yang beli cat yang biasa-biasa je tu, boleh cuba petua ni:

Titiskan beberapa titis esen vanila ke dalam cat ketika cat tersebut sedang dikacau. Cat seperti biasa, bau cat hilang dan warna kekal tidak berubah.