18 December 2010

Makna Air Mata Ibu

*** INI ADALAH CATATAN PENGARANG MAJALAH MINGGUAN WANITA KELUARAN TERBARU , SAYA SUKAKAN CATATAN INI DAN SAYA BERKONGSI DENGAN KAWAN SEMUA****

Seorang anak tidak mengerti mengapa ibunya menangis. Baginya air mata seorang ibu boleh ditafsirkan bermacam-macam. Ibu menangis kerana gembira, ibu menangis kerana sedih. Pendek kata, tidak kira samada situasi itu gembira atau duka, ibu pasti menangis. Ini lah yang sering menjadi persoalan kepada anak, mengapa ibu menangis?

Namun bagi ibu pula, jawapannya mudah, ibu menangis sebab ibu seorang wanita. Jawapan yang mengundang tanda tanya, membuatkan anak makin tidak mengerti, walapun ibunya menjawab dengan senyuman malah memeluknya dengan erat sekali.

Soalan sama juga ditanya kepada ayah: mengapa ibu menangis? Jawapan ayah lebih memeningkan kepala anak "semua wanita menangis tanpa alasan"

Hanya itu jawapan yang dapat diberikan oleh ayahnya. Lama kemudian, si anak menjadi menjadi remja dan tetap tertanya-tanya, mengapa wanita menangis. 

Sesungguhnya Allah ada sebab mengapa wanita mudah sekali menangis. Saat Allah menciptakan wanita, Dia membuatnya menjadi sngat penting. Allah ciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya. Walaupun bahu itu cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yan sedang tidur.

Allah berikan wanita kekuatan untuk melahirkan zuriat daripada rahimnya . Dan sering kali pula menerima cerca daripada anaknya sendiri.... Allah berikan ketabahan yang membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah di saat semua orang sedang berputus asa.

Wanita diberiikan Allah dengan kesbaran, untuk merawat keluarganya walau letih, sakit, lelah dan tnapa berkeluh kesah. Allah berkan wanita, perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya, dalam situasi apa pun. Biarpun anak-anaknya kerap melukai perasaan dan hatinya.

Perasaan ni memberikan kehangatan kepadaa anak-anaknya yang ingin tidur. Sentuhan lembut ibu memberi keselesaan dan ketenangan. Allah juga berikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui masa kegetiran dan menjadi pelindung baginya. Bukankah tuilang rusuk suami yang melindungi setiap hati dan jantung wanita?

Allah kurniakan kepadanya kebijaksaan untuk membolehkan wanita menilai tentang peranan kepada suaminya. Seringkali kebijaksaan itu menguji kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap saling melengkapi dan menyayangi.

Dan akhirnya, Allah berikannya ir mata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus Allah berikan kepada wanita, agar dapat digunakan bila-bila sahaja da inginkan.

Usah rasa bersalah jika perlu menangis. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya air mata.

TERIMA KASIH UNTUK PUAN NURI SUPIAN UNTUK CATATAN INI

p/s: saya tak malu untuk mengakui , saya menangis selepas membaca catatan ini.

14 December 2010

Manfaat Avokado

Amat berkesan bagi mengatasi masalah kekurangan zat makanan dan menambah berat badan khususnya di kalangan kanak-kanak.
Ia mengandungi protein, zat besi kalsium, Vitamin A, Vitamin C, niasin, sodium dan potassium.
Amalan memakan avocado setiap hari boleh  menurunkan  paras kolestrol selain mengekalkan paras lipoprotein(sejenis kolestrol yang baik untuk menghindari seseorang daripada diserang sakit jantung)

Manfaat cuka epal (apple cider)

Cuka epal ialah sejenis cuka yang diperbuat daripada bahan yang diproses dengan fermnetasi. Gula di dalam jus buah epal dipisahkan oleh bacteria dan ragi yang berwarna kuning keemasan.

  1. membantu meningkatkan kadar metabolisme badan sehingga menyebabkan pembakaran lemak.
  2. membantu menurunkan kadar kolestrol dalam badan.
  3. membantu mengenyangkan sekiranya mengambil cuka epal sebelum makan.
  4. membantu memecahkan lemak dalam badan.
  5. membantu melawaskan usus besar dan menggalakkan pembuangan air.
  6. membantu mengurangkan masalah alahan yang disebabkan oleh kucing, alahan makanan lauk dan alahan pada habuk
  7. membantu menguatkan sistem daya tahan tubuh terhadap jangkitan seperti selsema
  8. membantu mengurangkan tekanan darah tinggi.
  9. membantu melambatkan proses penuaan
  10. membantu menurunkan kadar gula dalam darah bagi pesakit kencing manis.

13 December 2010

Susun Silangkata

Saya suka sangat menjawab teka silangkata..dulu masa kecik-kecik , arwah ayah saya sanggup langgan Utusan Malaysia setiap hari kerana saya suka membaca dan paling suka menjawab teka silangkata.

Sekarang ni minat saya tu turut dikongsi dengan anak dara saya, Nadhirah. Dia suka menyusun silangkata yang mudah-mudah.

Sebenarnya aktiviti ini merangsang minda untuk berfikir dan menjadikan kita lebih sabar..walaupun ada waktunya tak cukup sabar kalau cuba-cuba masih juga tak tepat jawapannya.

Abah mertua saya punya kesukaan yang sama, menjawab teka silangkata..pernah memenangi hadiah . Kalau soalan macam pening sikit, dia akan rujuk kepada Kamus Dewan sekiranya ada kekeliruan atau kemusykilan.

Selain itu, kita akan sentiasa terdorong untuk mencari maklumat-maklumat semasa  sebagai persediaan untuk menjawab teka silangkata…mungkin sesetengah orang macam tak ada apa je, tapi sebenarnya aktiviti tu amat bermanfaat sekali.Boleh dijadikan aktiviti keluarga dihujung minggu atau pun aktiviti ketika kita bersantai lepak-lepak depan TV.

09 December 2010

DIET DAN SENAMAN UNTUK OBES

Bersambung lagi sembang bual bersama in house doctor.

Apakah senaman yang sesuai untuk saya yang obes ni?

  1. Berjalan kaki
  2. Berbasikal
  3. Berenang – paling bagus sebab tiada tekanan pada anggota badan.

Apakah berat yang sesuai dengan ketinggian saya?
48- 54 kg.


Apakah yang perlu saya makan setiap hari ?

Cadangan :
Sarapan -  cuba ambil oat dan susu
                  Sebiji pisang, epal hijau, betik ( selang seli setiap hari)

Makan tengahari -  Ikan , Ayam
                                 2 jenis sayuran
                                       Sup tanpa minyak ( sup ayam, sup sayur)

Makan malam – memadai segelas susu dan 2 keping biskut.

Cuba compare apa yang telah dimakan selama ni dengan menu di atas.

Hmmm …….

06 December 2010

Rindu seorang ibu

Hari ni dah cukup 13 hari Nadhirah tinggal dengan nenek di kampung.
Rindu di dalam dada begitu meluap-luap, dengar je suara, hati terus terasa sayu…
rindu seorang ibu manakan sama rindu sang Kekasih.

Tak sabar menunggu untuk kembali bersama seperti sebelum ni..

p/s: tiada kek harijadi untuk Umar sebab si kakak tak ada.

05 December 2010

Buncit Vs mengandung

Petang tadi punyalah berpusing-pusing mencari rumah sewa, habis satu dareah Selayang di jelajah, destinasi terakhir petang tadi adalah salah satu apartment di area Selayang, baru je siap, terletak nun jauh di atas bukit.

Punyalah tinggi bukit tu, Kancil saya tu macam semput benar je rasanya, mendaki dipertengahan bukit yang curam tu ada pondok pengawal, saya ni memanglah failed sikit kalau kena berhenti tempat berbukit, main jalan je walaupun Mak Guard tu lambai-lambai suruh berhenti, oklah sampai atas sikit dan ada tpt parking, saya berhentikan Kancil, 
Mak Guard tu cakap "kenapa jalan aja , kereta ni tak ada sticker, mana boleh main masuk je".
Saya menjawab " maaf la, susah nak berhenti kat sana tadi sebab bukit ni macam curam sangat lah, kami nak masuk cari rumah sewa"

Mak Guard tu jawab lagi " ooo cari rumah sewa, banyak ada sebab ini rumah baru je siap, U mengandung ke ni?  ( teragak-agak saya mengangguk kepala ) , elok-elok tau memandu kawasan berbukit ni time mengandung"

Saya hanya mampu mengucapkan terimakasih atas keperihatinan dia dan lepas tu bantai gelak pada diri sendiri

Kesimpulannya :

Buncit tak semestinya mengandung , okey!

Motif pertanyaan mak guard adalah untuk memberi motivasi agar saya memikirkan apa yang patut saya lakukan dengan kandungan lemak saya ni.