20 February 2011

Telur Itik dan Belimbing Buluh

Pagi tadi ke pasar hanya untuk membeli 5 biji telur itik yang berharga RM4.50 , belimbing buluh satu piring kecil Rm1 dan santan Rm2 serta garam Rm1.. Itu tujuan utama sebab menu yang ada di dalam kepala sejak celik mata pagi tadi nak masak lemak telur itik campur belimbing buluh.


Itu je ke beli kat pasar? Macam tak percaya je..


Selain tu ada beli pisang sesikat, RM3...itu pun Umar yang merengek-rengek nak pisang.


Nadhirah memilih belimbing besi dan betik.,RM4


Untuk sarapan 2 beradik tu memilih untuk membeli Laksa Penang, RM 6 untuk 2 bungkus.


Dulu kalau bawak RM20, rasanya agak banyak yang boleh dibeli tapi tengoklah saya membeli hari ni , macam untuk main pondok-pondok je, saya selalu tertanya macam mana saya nak urus perbelanjaan kalau saya ada 6 orang anak macam mak saya ? Rasanya gugur rambut ni satu persatu sebabnya saya kerap garu kepala yang tak gatal kalau terperangkap dalam satu-satu masalah..he he..


Tadi datang idea untuk meniaga kat pasar setiap Sabtu...meniaga apa tu ye?


Berniaga selimut tampal la...ada tanya-tanya pada makcik yang jual sayur, yang sememangnya saya, anak-anak dan makcik sellau terjah untuk dapatkan sayuran kampung setiap minggu.


Dia terangkan:


1. mohon lesen dari MPS ( 120 untuk setahun, sekali bayar je)
2. datang awal-awal pagi hari berniaga untuk dapatkan tapak strategik, sapa datang dulu, dia dapat la tempat yang cantik-cantik.


Kata makcik sayur tu lagi, kalau untuk dapatkan rezeki halal, jangan langsung difikirkan pasal malu dan segan, kita bukan mencuri, bukan buat kerja haram, ini satu daripada usaha penat lelah bukan dapat duit cara mudah dengan menipu sana sini.


Hmmmmm nanti saya fikir-fikirkan.

1 comment:

  1. hai..dtg dari blog abg ben.blog yng sgt kemas..singgah sini...sudah follow awk,,jom follow ct pulak k...same2 memolow..maju lah blog untuk negara

    http://illustrasiaku.blogspot.com/

    ReplyDelete