Makan Pedas untuk Kurus seperti Fasha Sandha!

Ramai tak orang yang suka makanan pedas? Mesti la ramai punya, penduduk kat Negeri Sembilan contohnya, hampir semua sukakan pedas.


Mengikut kajian yang dijalankan di British, makanan pedas mampu membantu sehingga 25% usaha untuk menurunkan berat badan.


Serbuk cili atau sos pedas yang digunakan dalam masakan memberi kesan 'thermogenic' pada kadar metablisme seseorang. Haba yang keluar ketika mengambil makanan pedas akan membakar kalori dan lemak dengan lebih pantas secara tidak langsung.


Dulu masa tinggal di kampung, tak berapa suka sangat makan pedas-pedas sebab masakan orang Terengganu kurang pedas.


Datang KL, dah mula kenal dengan macam-macam masakan pelbagai negeri dan kawin pula dengan orang Nogori, pedas tu dah jadi minat utama.


Tapi agaknya terlebih pedas boleh jadi obes jugak kot! he he...ala makan tak terjaga , anggap perut macam tong sampah memanglah obes akhirnya.


** kawan-kawan suka pedas tak?

7 comments :

Chekgu Azrine said... [Reply to Comments]

suka pedas sbb puas makan!!

hyazz said... [Reply to Comments]

suker sangat...kalau tak pedas tak sah makan

missbby said... [Reply to Comments]

saya suka jugak pedas, pasal orang johor jadi kegemaran pada masakan asam pedas..:) tapi takmolah terlalu pedas, nanti pedih perut.

addinahumaira said... [Reply to Comments]

sy masih lg lidah dan perut trg. x tahan pedas wpun dh duk nogori lebih 10 taun..:)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said... [Reply to Comments]

saya tak blh mkn klu takda menu pedas.tp suami walau org negori klu sup2 pun dia leh mkn.pelik kan kak?lidah saya dah anggap pedas tu cam garam kot?takda pedas takda rasalah makanan saya.kurus?tak la kurus pun saya ni.huhu

Kak Aya said... [Reply to Comments]

chekgu & hyazz - betul, selagi tak pedas, mmg tak puas rasanya.


addinahumaira - bagus, setia dgn makanan negeri sendiri he he.


LM - eh tak nampak pun LM tu gemuk, kiranya ini satu fakta la.

blog-tips-kurus said... [Reply to Comments]

memang FS makan > pedas utk kurus ke??

Post a Comment