22 October 2011

7 perkara tidak perlu diubah



Selalunya orang menunggu kedatangan tahun baru untuk berubah termasuklah yang tukang taip entry ni, asal datang tahun baru je mulalah pasang niat nak itu, nak ini...dipenghujung ceritanya tetap sama , tak berubah barang seinci pun...itu mengenai saya sendiri la.

Bagus, semua perubahan yang baik digalakkan, berhijrah la daripada 0 menjadi 1, sekurangnya.

Tetapi dalam seronok nak berubah tu, jangan dilupakan 7 perkara yang tidak boleh diubah.

  1. Jantina – kalau diubah sekali pun spiritual tetap sama seperti jantina ketika dilahirkan.
  2. Ibubapa – tiada apa yang boleh membenarkan kita untuk menderhaka kepada mereka berdua.
  3. Hari Kelahiran  - 28/11  kekal sampai bila-bila , boleh sediakan hadiah tak lama lagi dah….
  4. Bentuk fizikal – rambut kerinting, rambut lurus, hidung tidak mancung, hidung mancung, kulit gelap,.kulit cerah
  5. Masa lalu – andainya masa lalu kita sangatlah tak lalu untuk dikenang, hmm boleh je jadikan pengajaran untuk meneruskan kehidupan di masa depan.
  6. Kedudukan dalam keluarga – macam saya anak pertama, sampai mati pun tak kanmenjadi anak bongsu
  7. Bangsa

Kalau nak berubah untuk perkara yang baik dan digalakkan, boleh ikut tips ini:
  1. mulakan perubahan secara perlahan , tak perlu mendadak,
  2. usah bertangguh untuk berubah, kalau sudah ada keinginan
  3. Berubah untuk perkara dan niat yang betul..ada tak mau korner-korner tau!
  4. Istiqomah , biar usaha untuk berubah dan mengekal perubahan itu secara berterusan

Hmm apa yang saya nak sangat ubah dalam hidup saya? Banyak……tak perlu diwar-warkan kerana tidak tau bila boleh melakukan perubahan untuk itu semua.

2 comments:

  1. salam Aya...klu blh diputar kembali masa,nk ubah macam2..hikhik
    Eh!atie tag Aya join GA nie..

    http://azatiesayang-contest.blogspot.com/2011/10/25-things-random-giveaway-by.html

    ReplyDelete
  2. Atie - ok nanti saya tengok ye

    ReplyDelete