16 October 2011

Obesiti = Panjang Umur?

Mula-mula kita tengok dulu wajah dan badan salah seorang yang sedang menghadapi masalah obesiti di dalam dunia ini.

Tak sukanya tengok gambar ni tapi cuba berbangga dengan diri walaupun nampak buruk pada mata sendiri.

Ok berbalik kepada kisah panjang umur tadi tu, saya ada terjumpa rencana mengenai hal ni di dalam Majalah Harmoni yang terbaru.

Penelitian Universiti california, AS menjelaskan bahawa mereka yang obesiti mampu memiliki usia yang lebih panjang. *** kali pertama dengar fakta positif begini.

Selain itu, individu obes lebih mudah bebas daripada cengkaman penyakit berbahaya seperti diabetes Type 2,buah pinggang dan jantung sekiranya mereka mengamalkan pemakanan sihat.

Kajian itu turut menyarankan agar individu obes tidak terlalu ghairah dalam mengejar  hasrat untuk memiliki tubuh yang langsing. Ini kerana sifat ghairah dalam melakukan diet akan menyebabkan mereka lebih lapardna menjadi semakin gemuk.

Hmmm kadang-kadang rasa macam tak ada harapan je nak kurus bila melihatkan gambar di atas yang sungguh-sungguh bulat macam bonsai yang adik saya bela kat rumah tu.



No comments:

Post a Comment