Penangan Cili Padi

Alkisahnya, saya ni sakit perut sejak petang semalam hinggakan langsung tak dapat lelapkan mata sepanjang malam tadi, sakitnya disekitar bawah tulang rusuk kanan ke kiri, keras sangat bahagian tu..bila ditekan dan diurut terasa sengkak sekali...dah jenuh sapu minyak panas, tak jugak keluar angin. 

Menjelang Subuh tadi, saya muntah-muntah angin, lepas tu terus lega dan dapat lena hingga 6.30, syukur sangat rasanya walaupun sekejap je dapat lelapkan mata.

Pagi tadi, sampai ofis terus takut-takut nak makan, risau kalau-kalau sakit perut semula, dalam risau-risau tu habis satu bekas polisterine bihun goreng panas-panas dari foodcourt.
Sekitar 12 tengah hari perut kembali sakit, sengkak semacam, terus ke klinik ofis, doktor cakap mesti makan banyak cili beberapa hari ni, perut berasid, kena kurangkan makanan berlemak dan berminyak serta jauhi makanan pedas untuk beberapa ketika.

Memang betul la, sejak Rabu minggu lepas, saya macam tak boleh kalau tak ada cili padi, orang Terengganu panggil "lada jarum"..setiap kali makan, mesti nak taburkan cili padi potong dalam makanan.

Makan nasi goreng, maggie, makan nasi berlauk, semuanya ada ditabur cili padi potong, saya pun tak pasti kenapa saya terlalu ikut nafsu sangat, padahal dulu pernah terkena macam ni, betul la Tun Dr Mahathir cakap, "melayu mudah lupa" ...sekarang dah terkena kali ke 2, memang seksa....doktor bagi pil buang angin.

Tengah hari cuma jamah kuih je, balik kerja jamah nasi sesuap dua....serik dah rasanya walaupun tanpa cili padi makanan kurang sedap...dulu tak ada la suka sangat dengan cili padi, sejak berkahwin dengan orang Nogori dah jadi gian cili padi pulak dah...orang Nogori nampak rileks je tak adalah teruk sangat membaham cili padi.
Lega malam ni, dah mula keluar angin ..sendawa berkali -kali....tengok cili pun terasa fobia tapi untuk sehari dua je la fobianya...lepas-lepas ni mesti tak serik punya..

*** kawan-kawan, ada yang sakit perut macam saya tak?
















26 comments :

Princess Solehah said... [Reply to Comments]

saya pun kerap sakit perut....pedih rasanya

MulutPayau said... [Reply to Comments]

lepas ni Kak aya kena kurangkan makan cili....Saya memang jenis yg tak suka makan pedas...tak pernah trjadi mcm tu....tapi kalau mak saya, makan jer cili...ke hospital lah jawabnya...

Lady Lavender said... [Reply to Comments]

take care k.aya. Ingattt..lepas ni kurangkan lada jarum yek :-)

p/s: saya pun suka pedas tapi jenis yg tak tahan pedas. Ada pedas sikit2 pun dah cukup :-)

S.U.F.E.E.N.A.N said... [Reply to Comments]

Kekeke..kesian kak aya sakit perut ye..ann ni pun jenis suka makan pedas kak aya tapi lepas tu siaplah bergolak perut mcam tsunami!pendek kata, kita ni jenis perut tak tahan daulat..suka pedas tapi tak tahan..sabaaa jela..

apa2 pun..get well soon ye kak aya..:)

Teratak Hami said... [Reply to Comments]

Semoga Kak Aya "insaf" ... hehehe ...

Chekgu Azrine said... [Reply to Comments]

Jgn mkn byk sgt cili api or cili padi k.aya..mcm 2 sakit blh dpt..bahaya!!

Yan said... [Reply to Comments]

moga cepat ok..take care.

sal said... [Reply to Comments]

apb dah berusia ,klu salah makan..tentu rasa tak kena yee...
terpaksalah berhati2 apb berdepan ngan makanan..ada yg alahan, dikurangkan

Azie Azman said... [Reply to Comments]

itu la azie pelik..
ade orang kan setiap kali makan nak kena ade cili..
tak sakit perut ke kan..
azie kalau minum choc yang sakit pertu tak hingat..pelik kan..huhu

Chik Na said... [Reply to Comments]

semoga cepat sembuh...

Gen2Merah said... [Reply to Comments]

alalala.. semoga cepat sembuh ya kak... amalkan pemakanan yang sehat. ehe

Salam kunjung mengunjung ye.. ada masa jenguk2 lah blog Gen2Merah ye.. salam persahabatan.. (",)

Puan Kutu said... [Reply to Comments]

itulah penangan makan tk beringat.hehe..

takpe, pengalaman jadikan pengajaran kan kak aya?

Alhamdulillah perut dah lega..:)

Asmara said... [Reply to Comments]

Saya pun suka mkn pedas. Tp sbb husband x boleh mkn pedas trpksa masak ikut selera dia. Kalau nk mkn lene buat cili potong sndiri. :D

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@Princess Solehah
kena kurangkan kalau dah pedih perut, mcm tu.

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@MulutPayau
tak pedas tak ada umpphhh..tp sakit tanggung sendiri hu hu

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@Lady Lavender
mmg lepas ni kena betul2 beringat, tak boleh makan byk lada jarum lagi dah

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@S.U.F.E.E.N.A.N
Ha ha agaknya kalau dah kawin dgn org N9 ni mesti jadi gini kan? lebih2 pulak suka pedas

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@Teratak Hami
He he sangat menginsafkan ( harap2 insaf selamanya)

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@Chekgu Azrine
baik cikguuu...betul tu, boleh jadi buasir juga kalau asyik makan pedas.

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@Yan
t.kasih yan...dah ok dah hari ni..

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@sal
sangat betul kenyataan tu...bila dah berusia, semua jadi tak kena walhalnya dulu ok je.

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@Azie Azman
agak pelik jugak la minum choc boleh jadi sakit perut...lain perut lain rasa kot.

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@Chik Na
t.kasih...hari ni dah sembuh sediakala.

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@Gen2Merah
t.kasih..sedang mencuba untuk makan yang sihat dan seimbang.

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@Puan Kutu
pengajaran yang sangat berguna.

Kak Aya said... [Reply to Comments]

@Asmara
husband kak aya pun tak boleh makan pedas skrg sb gastrik

Post a Comment