14 November 2011

Penangan Cili Padi

Alkisahnya, saya ni sakit perut sejak petang semalam hinggakan langsung tak dapat lelapkan mata sepanjang malam tadi, sakitnya disekitar bawah tulang rusuk kanan ke kiri, keras sangat bahagian tu..bila ditekan dan diurut terasa sengkak sekali...dah jenuh sapu minyak panas, tak jugak keluar angin. 

Menjelang Subuh tadi, saya muntah-muntah angin, lepas tu terus lega dan dapat lena hingga 6.30, syukur sangat rasanya walaupun sekejap je dapat lelapkan mata.

Pagi tadi, sampai ofis terus takut-takut nak makan, risau kalau-kalau sakit perut semula, dalam risau-risau tu habis satu bekas polisterine bihun goreng panas-panas dari foodcourt.
Sekitar 12 tengah hari perut kembali sakit, sengkak semacam, terus ke klinik ofis, doktor cakap mesti makan banyak cili beberapa hari ni, perut berasid, kena kurangkan makanan berlemak dan berminyak serta jauhi makanan pedas untuk beberapa ketika.

Memang betul la, sejak Rabu minggu lepas, saya macam tak boleh kalau tak ada cili padi, orang Terengganu panggil "lada jarum"..setiap kali makan, mesti nak taburkan cili padi potong dalam makanan.

Makan nasi goreng, maggie, makan nasi berlauk, semuanya ada ditabur cili padi potong, saya pun tak pasti kenapa saya terlalu ikut nafsu sangat, padahal dulu pernah terkena macam ni, betul la Tun Dr Mahathir cakap, "melayu mudah lupa" ...sekarang dah terkena kali ke 2, memang seksa....doktor bagi pil buang angin.

Tengah hari cuma jamah kuih je, balik kerja jamah nasi sesuap dua....serik dah rasanya walaupun tanpa cili padi makanan kurang sedap...dulu tak ada la suka sangat dengan cili padi, sejak berkahwin dengan orang Nogori dah jadi gian cili padi pulak dah...orang Nogori nampak rileks je tak adalah teruk sangat membaham cili padi.
Lega malam ni, dah mula keluar angin ..sendawa berkali -kali....tengok cili pun terasa fobia tapi untuk sehari dua je la fobianya...lepas-lepas ni mesti tak serik punya..

*** kawan-kawan, ada yang sakit perut macam saya tak?















26 comments:

  1. saya pun kerap sakit perut....pedih rasanya

    ReplyDelete
  2. lepas ni Kak aya kena kurangkan makan cili....Saya memang jenis yg tak suka makan pedas...tak pernah trjadi mcm tu....tapi kalau mak saya, makan jer cili...ke hospital lah jawabnya...

    ReplyDelete
  3. take care k.aya. Ingattt..lepas ni kurangkan lada jarum yek :-)

    p/s: saya pun suka pedas tapi jenis yg tak tahan pedas. Ada pedas sikit2 pun dah cukup :-)

    ReplyDelete
  4. Kekeke..kesian kak aya sakit perut ye..ann ni pun jenis suka makan pedas kak aya tapi lepas tu siaplah bergolak perut mcam tsunami!pendek kata, kita ni jenis perut tak tahan daulat..suka pedas tapi tak tahan..sabaaa jela..

    apa2 pun..get well soon ye kak aya..:)

    ReplyDelete
  5. Semoga Kak Aya "insaf" ... hehehe ...

    ReplyDelete
  6. Jgn mkn byk sgt cili api or cili padi k.aya..mcm 2 sakit blh dpt..bahaya!!

    ReplyDelete
  7. apb dah berusia ,klu salah makan..tentu rasa tak kena yee...
    terpaksalah berhati2 apb berdepan ngan makanan..ada yg alahan, dikurangkan

    ReplyDelete
  8. itu la azie pelik..
    ade orang kan setiap kali makan nak kena ade cili..
    tak sakit perut ke kan..
    azie kalau minum choc yang sakit pertu tak hingat..pelik kan..huhu

    ReplyDelete
  9. alalala.. semoga cepat sembuh ya kak... amalkan pemakanan yang sehat. ehe

    Salam kunjung mengunjung ye.. ada masa jenguk2 lah blog Gen2Merah ye.. salam persahabatan.. (",)

    ReplyDelete
  10. itulah penangan makan tk beringat.hehe..

    takpe, pengalaman jadikan pengajaran kan kak aya?

    Alhamdulillah perut dah lega..:)

    ReplyDelete
  11. Saya pun suka mkn pedas. Tp sbb husband x boleh mkn pedas trpksa masak ikut selera dia. Kalau nk mkn lene buat cili potong sndiri. :D

    ReplyDelete
  12. @Princess Solehah
    kena kurangkan kalau dah pedih perut, mcm tu.

    ReplyDelete
  13. @MulutPayau
    tak pedas tak ada umpphhh..tp sakit tanggung sendiri hu hu

    ReplyDelete
  14. @Lady Lavender
    mmg lepas ni kena betul2 beringat, tak boleh makan byk lada jarum lagi dah

    ReplyDelete
  15. @S.U.F.E.E.N.A.N
    Ha ha agaknya kalau dah kawin dgn org N9 ni mesti jadi gini kan? lebih2 pulak suka pedas

    ReplyDelete
  16. @Teratak Hami
    He he sangat menginsafkan ( harap2 insaf selamanya)

    ReplyDelete
  17. @Chekgu Azrine
    baik cikguuu...betul tu, boleh jadi buasir juga kalau asyik makan pedas.

    ReplyDelete
  18. @Yan
    t.kasih yan...dah ok dah hari ni..

    ReplyDelete
  19. @sal
    sangat betul kenyataan tu...bila dah berusia, semua jadi tak kena walhalnya dulu ok je.

    ReplyDelete
  20. @Azie Azman
    agak pelik jugak la minum choc boleh jadi sakit perut...lain perut lain rasa kot.

    ReplyDelete
  21. @Chik Na
    t.kasih...hari ni dah sembuh sediakala.

    ReplyDelete
  22. @Gen2Merah
    t.kasih..sedang mencuba untuk makan yang sihat dan seimbang.

    ReplyDelete
  23. @Asmara
    husband kak aya pun tak boleh makan pedas skrg sb gastrik

    ReplyDelete