Pecah Lemak

Bersenam pada waktu pagi amat sesuai untuk mereka yang sedang berusaha untuk menurunkan berat badan.


Ini adalah kerana senaman pada waktu ini membantu mengepam metabolisme tubuh dan mempertahankannya sehingga 24 jam yang akan menggalakan pembakaran kalori sepanjang hari.


Latihan kardio yang dilakukan pada waktu pagidapat memecahkan lemak pada waktu itu kerana otot dan glikogen hati serta karbo yang tersimpan biasanya sangat rendah. Jadi tubuh berada di dalam keadaan bersedia untuk membakar lemak pada waktu pagi.


Hmm kalau hari kerja, memang tak dapat nak agih-agihkan waktu untuk bersenam, bangun dah awal tapi masih jugak gagal nak untukkan khas melakukan senaman.


Padahal bersenam ni bukanlah satu kerja yang terlalu sukar untuk dilakukan tapi kenapa lah puan rohaya ni susah sangat nak buat? Sekarang ni harapkan aerobic sekali seminggu je, mana nak jadi apa..

Wahai sahabat maya sekalian, bagaimana dengan rejim senaman anda?? boleh kongsi-kongsikan?










Menu hari ke 6

Baru aja siap masak untuk berbuka nanti, awalkan? Nadhirah la ajak saya masak kuih tepung pelita sama-sama. Oleh kerana ini kali pertama nak mencuba, pastinya tak boleh start lambat, nanti kelam kabut.


Resipi untuk kuih tepung pelita ni saya copy dari blog MYRESIPI.


Buatnya senang cuma rasanya bagaimana tu, kena tunggu waktu berbuka nanti.

Harap-harap sedap rasanya, kalau tak sedap mesti kena kondem dengan Nadhirah.
Untuk lauk pulak , saya masak sup ayam ( permintaan Nadhirah), daging goreng lada hitam dan goreng sayur buncis . Cukuplah , berlebih sangat pun tidak bagus juga.






Air pulak pastinya teh o limau suam dan horlick suam.

Kuning dan oren sihatkan kulit

Kalau nak kulit yang cantik dan sihat, kita disarankan untuk melebihkan pengambilan lobak merah dan buah atau sayur dalam kumpulan warna kuning dan oren.

Cuba la ambik secara tetap dan perhatikan kesannya pada kulit.

Selamat mencuba!

Tips Kurus!

Minum soya boleh cairkan lomak-lomak di badan .
Menurut kajian, wanita yang banyak meminum air soya mempunyai kadar lemak yang rendah berbanding mereka yang mengelaknya.
Untuk memudahkan pembakaran lemak, minumlah susu soya kocak.


Pilih beras merah kerana kandungan lemak dan karbo rendah berbanding beras putih.


Pilih roti jika tidak makan nasi untuk sumber karbo.


Pilih putih telur saja untuk hidangan telur kerana telur kuning mempunyai kolestrol yang tinggi.


Pilih minyak jagung atau minyak zaitun untuk memasak.


Pilih air masak berbanding air manis.

Masak lemak tenggiri untuk sahur

Kalau untuk berbuka, saya memang beli je tiap hari..pemalas eh saya ni, kan? Hmm alasan terbaik untuk orang pemalas adalah tak sempat nak masak.Boleh diterima tak alasan tu? 


Jadi kalau untuk bersahur nak beli jugak bolehlah dikategorikan sebagai 'pemalas tak ingat punya'..melampau la kan? Jadi tiap hari saya masak untuk sahur walaupun tak lah meriah mana, cukuplah untuk mengalas 3 perut yang nak berpuasa siangnya.


Pagi ni bangun pukul 3.30 lagi, paling bagus sepanjang 5 hari berlalu..masak lemak tenggiri dan goreng ikan selayang je..sayur tak ada...kalau ada pun, kurang sambutan..alasan sebenarnya memang tak ada sebarang sayur dalam peti ais kerana hari ni baru nak ke pasar.


Itu lah menu kami pagi ni, Nadhirah dah pun sambung tidur, hari-hari sekolah dia tak tidur lepas sahur tapi hari ni laju je cari bantal.


Sekejap lagi , pukul 7 nak ke pasar. Sementara tu update blog dulu.


Selamat menahan diri!