Belanjawan Negara vs Belanjawan Sendiri

Tengok dan dengar sepintas lalu je pembentangan Belanjawan 2012 kat TV kejap tadi... bukan tak berminat, cuma tak banyak kelebihan untuk orang yang bekerja di syarikat swasta seperti saya suami isteri. 

Bagusnya tahun depan pendidikan rendah dan menengah adalah percuma.Itu yang dinikmati tak kira pekerja kerajaan atau pun swasta...mungkin ada banyak lagi kebaikan belanjawan tahun ni untuk pekerja swasta tapi saya tak begitu beri perhatian tadi.

Puncanya perhatian berkalih bila Umar menunjukkan surat pendaftaran tadika untuk 2012. Tengok jadual yuran bulanan dan tahunan terus terasa nak demam dan macam dengar tak dengar je apa yang PM tengah cakapkan.

Pendek kata tahun depan, yang pastinya perbelanjaan bulanan akan meningkat dengan kenaikan yuran bulanan tadika ...yuran pendaftaran pun mak aiiii kenapa la banyak sangat naiknya ni?

Kalau sebelum ni, saya mampu untuk langsaikan sendirian yuran bulanan dan pendaftaran tahunan, tahun ni saya surrender awal-awal, menyerahkan kepada si abah la pulak fikirkan semua tu...dah le tahun hutang bertambah, hutang mesra bank..

Saya cepat stress la kalau bab-bab perbelanjaan ni..pendek kata kalau berkaitan duit, cepat je jadi stress.

Esok nak belek paper, apa yang best dengan Belanjawan 2012 untuk kami pekerja sektor swasta yang sepenuhnya bergantung kepada majikan.

*** tidur dulu sebelum bertolak balik Terengganu awal-awal pagi esok.

Dah pun Jumaat.....

Minggu ni terasa sekejap je masa berlalu, sedar-sedar dah pun Jumaat. ..mungkin sebab sibuk dengan 'closing Q32011" membuatkan masa cepat sangat beredar pergi.


Pagi ni dah ada kerja-kerja penting menunggu di pejabat. Sahabat lagi sorang tu bercuti hari ni..nampaknya tak ada teman borak la ...nasib baik ada teman beremail..he he kata sibuk tapi masih berfikir untuk beremel-emel..yelah walaupun kerja sebumbung, bukan selalu jumpa..selalunya emel je lah yang merapatkan kami, selalunya bercerita mengenai kerja dan anak-anak.


Petang ni akan dibentangkan Belanjawan 2012,semoga ianya menjamin kesejahteraan semua rakyat terutamanya rakyat yang berpendapatan rendah . Pekerja swasta pun inginkan pembelaan jugak, bukan takat pekerja sektor awam je.


Malam ni atau awal pagi esok , saya dan Umar akan balik kampung untuk menghadiri majlis perkahwinan saudara terdekat.


Nadhirah dan abah tak ikut...tinggal la mereka berdua untuk 3 hari di sini, menjalani kehidupan sebagai orang bujang he he.


Itu aja la cerita untuk hari ni..mungkin tak ada entry terbaru untuk beberapa hari ni.


** kawan-kawan pulak apa perancangan untuk hujung minggu ni?