salah mulut ke? mengata dan menyibuk?


Kadang-kadang rasa pelik dengan sesetengah manusia ni..suka sangat mengambil tau perkara yang tidak mendatangkan faedah kepada sesiapa pun.

Antara perkara yang sering orang sibuk nak tau tentang diri saya yang bukan artis ni

‘ awak ni bila nak tambah ahli keluarga lagi? Tak kan cukup 2 je kot….esok-esok dah tua mesti bosan sebab anak ada 2 je, mereka mesti bawak haluan sendiri”

Soalan di atas tu memang sungguh-sungguh popular ditanya orang secara langsung pada saya, sekarang makin kerap ditanya bila salah seorang kawan rapat saya sedang mengandung anak ke 3…

2 jawapan yang sering keluar dari mulut saya, salah satu akan digunakan bergantung pada situasi dan orang yang bertanya.

 "belum ada rezeki (jawapan paling popular)"

" dah tua la ,cukup la kot dapat sepasang, sekarang ni perbelanjaan semua tinggi, didik yang dua ni sebaik Mungkin lebih baik daripada ramai tapi terabai – (kedua popular)"

Itu soalan yang orang tanya secara terus kepada saya, ada jugak soalan yang ditanya kepada orang lain , Mungkin orang lain tu boleh menjawab bagi pihak saya atau orang lain itu akan menyampaikan soalan itu kepada saya.

“Rohaya tu macam tak kisah je gemuk macam tu, dia tak takut suami dia cari lain ke?”

“tak faham la dengan Rohaya tu, kerja dah berbelas tahun tapi dengan kita-kita ni masih lagi dia tunjuk sombong, dia memang jenis macam tu ke“?

Saya tak ada jawapan khusus kerana selalunya bila orang sampaikan pada saya, senyuman je yang dapat diukirkan sebagai jawapan he he..


Sebenarnya tak banyak soalan pun yang orang ingin tau pasal diri saya ..Cuma saya ni memang jenis tak reti bergaul, bila orang tanya-tanya terasa kurang selesa sikit, lagi pun kita tak ada nak kecoh-kecoh ambil tau pasal mereka pun..


*** kawan-kawan ada tak yang berdepan dengan situasi begini?



Rashidi Ishak ( Suami Vanidah ) terima Ijazah selepas 7 tahun

Wow lamanya Rashidi mengambil masa untuk menerima Ijazah Sarjana Muda di dalam bidang komunikasi dari UPM.


Saya selalu rasa bangga melihat kejayaan orang di dalam bidang pelajaran, mungkin kerana tidak berpeluang untuk merasainya..tapi siapa tau mungkin lepas anak-anak dah besar sikit, saya kembali menyambung pelajaran?








Saya membaca kisah Rashidi ni di MStar Online..sedikit sedutan kata-kata Rashidi:



"Saya sangat bangga kerana akhirnya dapat juga menamatkan pengajian dan saya mungkin pelajar paling lama di Fakulti Bahasa dan komunikasi, UPM ini.
"Berbagai rintangan terpaksa saya lalui untuk menghabiskan pengajian ini kerana saya terpaksa tangguh dua disebabkan sibuk menjalani penggambaran drama dan filem," katanya ketika ditemui pada majlis konvokesyen UPM, di sini, Selasa.
"Biarpun saya sudah mempunyai kerjaya tetapi ijazah ini adalah satu kepuasan buat diri sendiri, lagi pula saya mahu anak-anak saya tahu betapa pentingnya ilmu dan pelajaran.
"Insya-Allah, kini saya memasang impian untuk terus belajar di peringkat lebih tinggi," katanya.
Baguslah walaupun sudah bergelar pelakon terkenal, perasaan ingin mendalami ilmu masih ada, tidak seperti sesetengah artis, tak ada ilmu tetapi cuba tunjuk macam berilmu..
** kawan-kawan, ada yang masih belajar selepas berumahtangga?

Tony Eusoff Murtad?

Sehari dua ni ada la ternampak kisah Tony Eusoff ni tapi tak sempat nak baca..pagi ni baru sempat mencari cerita ni....oo rupanya dia memang beragama Kristian...saya pun fikirkan dia seorang yang beragama Islam selama ni, salah tanggapan rupanya.


NI sedikit sedutan kisah daripada blog ohbulan!.com



“Kepada orang Semenanjung, saya sebagai orang Sabah & Sarawak terasa hati kerana ada segelintir daripada anda yang mempertikaikan nama yang ada pada kami sedangkan di negeri kami ada banyak lagi nama yang mempunyai Bin dan Binti tapi mereka sendiri tidak beragama Islam,” ujar Tony kecewa.
“Mengenai nama saya yang seakan-akan orang Islam, saya sememangnya Kristian. Kalau nak panggil saya murtad, lebih baik panggil saya lesbian!”




Oo ok, dah jelas macam ni, tak ada la lagi orang nak cakap pasal isu ni.


Kredit cerita untuk Ohbulan!.com.

Minta Pandangan - Blogspot ke Wordpress

Sebenarnya saya nak mintak pandangan dan panduan sikit tentang perpindahan daripada Blogspot ke Wordpress. Benda ni bukan kali pertama saya timbulkan cuma sebelum ni sekadar entry ringkas je . Kali ni saya nak minta jasa baik mereka yang telah pun menggunakan Wordpress berkongsi pendapat.

Ok, bab traffic, saya tau memang jelas WP ni memberikan lebih traffic berbanding Blogspot.

Yang menjadi persoalan saya ni adalah:

1. Masih boleh guna header yang sama ke bila dah bertukar kepada Wordpress? Hati masih menyayangi header kat atas tu.

2. Bagaimana dengan follower dan semua entry lama, masih kekal selepas dipindahkan?

3. Hosting yang mana satu pilihan anda?

Itu 2 perkara yang menjadi persoalan saya..dah cuba google tapi tak dapat jawapan yang sebenarnya ingin diketahui.

Ucapan terima kasih di dahulukan untuk setiap pandangan dan nasihat sahabat semua.