7 perkara tidak perlu diubah



Selalunya orang menunggu kedatangan tahun baru untuk berubah termasuklah yang tukang taip entry ni, asal datang tahun baru je mulalah pasang niat nak itu, nak ini...dipenghujung ceritanya tetap sama , tak berubah barang seinci pun...itu mengenai saya sendiri la.

Bagus, semua perubahan yang baik digalakkan, berhijrah la daripada 0 menjadi 1, sekurangnya.

Tetapi dalam seronok nak berubah tu, jangan dilupakan 7 perkara yang tidak boleh diubah.

  1. Jantina – kalau diubah sekali pun spiritual tetap sama seperti jantina ketika dilahirkan.
  2. Ibubapa – tiada apa yang boleh membenarkan kita untuk menderhaka kepada mereka berdua.
  3. Hari Kelahiran  - 28/11  kekal sampai bila-bila , boleh sediakan hadiah tak lama lagi dah….
  4. Bentuk fizikal – rambut kerinting, rambut lurus, hidung tidak mancung, hidung mancung, kulit gelap,.kulit cerah
  5. Masa lalu – andainya masa lalu kita sangatlah tak lalu untuk dikenang, hmm boleh je jadikan pengajaran untuk meneruskan kehidupan di masa depan.
  6. Kedudukan dalam keluarga – macam saya anak pertama, sampai mati pun tak kanmenjadi anak bongsu
  7. Bangsa

Kalau nak berubah untuk perkara yang baik dan digalakkan, boleh ikut tips ini:
  1. mulakan perubahan secara perlahan , tak perlu mendadak,
  2. usah bertangguh untuk berubah, kalau sudah ada keinginan
  3. Berubah untuk perkara dan niat yang betul..ada tak mau korner-korner tau!
  4. Istiqomah , biar usaha untuk berubah dan mengekal perubahan itu secara berterusan

Hmm apa yang saya nak sangat ubah dalam hidup saya? Banyak……tak perlu diwar-warkan kerana tidak tau bila boleh melakukan perubahan untuk itu semua.

Masih rindukan blogspot

Baru 2 hari bertukar pada wordpress, gagal menahan diri untuk membuat entry di blog blogspot...he he..tak apalah, blog ni dah menjadi blog 'suka-suka nak tulis apa'.


Bagi yang mencari mana menghilang blog Jendelahidup, boleh KLIK SINI