Penangan Cili Padi

Alkisahnya, saya ni sakit perut sejak petang semalam hinggakan langsung tak dapat lelapkan mata sepanjang malam tadi, sakitnya disekitar bawah tulang rusuk kanan ke kiri, keras sangat bahagian tu..bila ditekan dan diurut terasa sengkak sekali...dah jenuh sapu minyak panas, tak jugak keluar angin. 

Menjelang Subuh tadi, saya muntah-muntah angin, lepas tu terus lega dan dapat lena hingga 6.30, syukur sangat rasanya walaupun sekejap je dapat lelapkan mata.

Pagi tadi, sampai ofis terus takut-takut nak makan, risau kalau-kalau sakit perut semula, dalam risau-risau tu habis satu bekas polisterine bihun goreng panas-panas dari foodcourt.
Sekitar 12 tengah hari perut kembali sakit, sengkak semacam, terus ke klinik ofis, doktor cakap mesti makan banyak cili beberapa hari ni, perut berasid, kena kurangkan makanan berlemak dan berminyak serta jauhi makanan pedas untuk beberapa ketika.

Memang betul la, sejak Rabu minggu lepas, saya macam tak boleh kalau tak ada cili padi, orang Terengganu panggil "lada jarum"..setiap kali makan, mesti nak taburkan cili padi potong dalam makanan.

Makan nasi goreng, maggie, makan nasi berlauk, semuanya ada ditabur cili padi potong, saya pun tak pasti kenapa saya terlalu ikut nafsu sangat, padahal dulu pernah terkena macam ni, betul la Tun Dr Mahathir cakap, "melayu mudah lupa" ...sekarang dah terkena kali ke 2, memang seksa....doktor bagi pil buang angin.

Tengah hari cuma jamah kuih je, balik kerja jamah nasi sesuap dua....serik dah rasanya walaupun tanpa cili padi makanan kurang sedap...dulu tak ada la suka sangat dengan cili padi, sejak berkahwin dengan orang Nogori dah jadi gian cili padi pulak dah...orang Nogori nampak rileks je tak adalah teruk sangat membaham cili padi.
Lega malam ni, dah mula keluar angin ..sendawa berkali -kali....tengok cili pun terasa fobia tapi untuk sehari dua je la fobianya...lepas-lepas ni mesti tak serik punya..

*** kawan-kawan, ada yang sakit perut macam saya tak?