Siang asyik main, malam asyik mengigau

Begitulah ragam Umar,4 hari berdua-duaan dengan dia, fuhhhh memang betul-betul menguji kesabaran.


Siang memang tak ada erti tidur walaupun sepicing. Bermain berterusan, TV terpasang tanpa henti, pastinya Astro Ceria memanjang sampai ke petang.


Kelakarnya saya pun turut meminati cerita kartun Detektif Conan hi hi, 4 hari asyik ulang tayang cerita kartun yang sama je, akhirnya ada jugak satu yang terlekat di minda. Main je cerita Detektif Conan, Umar mesti melaung "mama, Detektif Conan dah start ni"


Dia bukannya fokus pada TV sangat tapi tetap tak nak off TV tu..dia main sorang-sorang, dia jadi Ultraman, lawan dengan raksasa, habis terbang kusyen , bantal melayang-layang. Macam-macam aksi pertarungan yang ditunjukkan, macam ada pihak lawan je...kita yang tengok terasa penat. Kejap jadi Ben10, kejap jadi power rangers..


Tadi jam 9 malam, dia minta urut-urutkan badan...penat, katanya...hmmm bukan main ye, siap mintak urut lagi.


Baru je urut tak sampai 5 minit, tengok dah terlena..ni ketika entry di taip, dah 2 kali dia mengigau menangis-nangis, menendang-nendang...


Begitulah lasaknya anak lelaki saya, anak perempuan agak cool sikit la, tak ada main ganas-ganas macam tu, paling teruk pun Nadhirah kuat berlakon je, memanjang berlakon, bercakap sorang-sorang.


Macam-macam peel anak-anak kita ni, kan? Bila dah dewasa, ragam dewasa pulak yang ditonjolkan..kata seorang kawan, baik la mereka buat perangai masa kecik daripada buat perangai bila dewasa, tak lena tidur malam mak bapak bila anak dah start buat perangai dewasa.


Apa pun itu semua pengalaman hidup yang amat bermakna dan manis untuk dikenang .


Bercuti lagi hari ni

Saya tak sangka rupanya hari ni saya betul-betul menurut kata hati untuk bercuti lagi sehari.


Apa nak dikatakan lagi ye? Ikut hati mati, ikut rasa binasa.






*** kepala ting tong disogokkan dengan 1001 cerita kartun kerana Umar turut bercuti hari ni. Hari ni hari ke 4 kena layan Umar dan Astro Ceria.

Hari ni bermulanya...

Selama ini kami suami isteri bekerja di bawah satu bumbung cuma pada tahun 2007 & 2008 ,kami terpisah kerana dia ingin mencari pengalaman baru tetapi selepas itu kami kembali sebumbung.

Hari ini kami terpaksa 'berpisah' setelah pengurusan baru mengambil alih , sebahagian daripada kami kekal di bawah pengurusan lama dan sebahagian lagi di bawah pengurusan baru.

Suami saya di bawah pengurusan lama, terpaksalah mengikut pengurusannya untuk berpindah dari bangunan yang sekian lama menjadi tempat kami mencari makan.

Suka atau tidak, bermula hari ni, saya akan memandu sendiri ke pejabat..bagusnya saya dapat balik terus ke rumah sejurus tamat waktu bekerja kerana tidak perlu menunggu suami ,kadang-kadang lebih sejam menunggu.
Tak bagusnya pulak, saya yakin, mesti terlewat sampai setiap pagi kerana pagi jalan agak sibuk dan saya tidak pandai nak menyelit sebagaimana suami saya menyelit tiap-tiap pagi.

Waktu bersama suami pastinya makin kurang kerana makin jarang jumpa...memang kat rumah boleh jumpa tetapi saya yakin dia akan pulang lambat sementelah lagi dia akan menunggang motor pergi dan balik ofis, jarak tempat kerja pun dekat, jadi makin lambat la pulangnya nanti.( walaupun bekerja sekali, kami tak ada makan sesama macam orang lain bila di pejabat, kami hanya berjumpa waktu datang dan balik je)

Apa pun itu adalah cara untuk kami mencari rezeki, terima dan redha je la..orang lain ada lagi yang begitu sukar, hidup terpisah jauh, ada yang jadi pasangan hujung minggu je...

Sebenarnya saya ni ntah kenapa semangat untuk bekerja dah lama hilang, bila kena terima situasi baru ni lagi la rasa tidak bersemangat..apa pun terpaksa la bagi motivasi pada diri sendiri kerana saya mesti kerja mungkin hingga usia 55 tahun..jadi janganlah fikir tentang malas atau tidak bersemangat..

Semoga hari ni menjadi hari permulaan yang cukup bagus untuk kita semua apatah lagi kelmari adalah hari Awal Muharram dan semalam adalah hari jadi diri sendiri. ****walaupun ketika menaip entry ni terasa nak ambik cuti yang hanya ada 2 hari je lagi tu.