03 January 2012

Kali pertama untuk 2012

Pagi tadi suami hantar ke tempat kerja sebabnya motor dia tak dapat nak start...patutnya saya yang hantar dia ke ofis di Jalan Ipoh dan terus ke ofis saya di Jalan Dewan Bahasa tapi dek kerana takut dengan lalulintas yang sentiasa sibuk area Jalan Ipoh tu, saya rela susahkan diri kala balik kerja nanti.

Sampai ofis memang awal pagi ni, kawan ofis terkejut tengok saya melenggang masuk ke tempat duduk...yelah biasanya hampir pukul 9 baru nampak batang hidung....kebetulan hari ni closing date untuk salah satu bidang tugas saya,kelam kabut nak siapkan sebelum 5.15 kerana cadangnya 5.15 je zapppp nak lari ke lrt Hang Tuah.

Nampaknya 5.45 baru kerja siap, menapakla ke lrt Hang Tuah, sakit kaki dan sakit lutut saling berpadu,saling bersatu...sabar je la rasa lambat sangat nak sampai ke lrt station.

Turun di lrt Bandaraya, terus ternampak bas dah ada menunggu...tak perlu menunggu lama,  bas terus bergerak...dapat tempat duduk lagi, syukur! 

Lamanya saya tak naik bas macam hari ni...melalui Jalan Raja Laut...nampak Lorong Haji Taib, banyak betul orang meniaga kat situ, bukan macam dulu lagi dah kan? Dulu orang mesti fikir lain kalau sebut Lorong Haji Taib....eh ke masih ada lagi 'bisnes tu' kala malam menjelma?

Sepanjang perjalanan yang sesak dengan kenderaan itu, saya melihat kiri kanan jalanraya, ramainya wajah pendatang asing di sekitar Chow Kit tu....macam kita duduk negara mereka pulak dah.....dulu setiap Sabtu mesti saya dan makcik ke Pasar Chow Kit....sekarang ni cukuplah ke Pasar Selayang je..

Sempat tengok bangunan lama tempat kerja saya sebelum saya berpindah ke bangunan baru ( tempat sekarang)...hmmm nostalgia lagi nampaknya..dalam bangunan tu la tempatnya saya dan suami mula berkenalan..banyak kenangan manis yang tercipta di situ bersama kawan-kawan terutama yang masih kekal di jabatan saya dan yang masih kekal berhubung sekalipun berlainan jabata.

Saya rasa hari ni jalan tak la sebegitu sesak, masih lagi boleh bersabar di dalam bas hinggalah sampai di depan bangunan yang menempatkan suami dan rakan sepejabat...jauh wei terlontar , kesian pulak, elok-elok hari tu duduk di bangunan yang gah, sekarang ni tercampak jauh...tak apa, bangun semula perlahan-lahan , bina semula kegemilangan seperti suatu masa dulu...bos boleh !

Saya bertolak dari ofis suami sekitar 7 malam.....sampai rumah hampir 8 malam sebab singgah kedai dulu, tapau untuk makan malam.

Sekian....

4 comments:

  1. ayat tapau utk makan malam tu terbaek kak aya.. hahaha.. saya dah lama tak naik bas jugak.. huhu

    ReplyDelete
  2. Kesian kak aya..Malam baru sampai umah ye..Ofis nur 10minit pun x sampai dgn rumah..Syukurlah!

    ReplyDelete
  3. seronok berkerja ..

    selamat tahun baru kak aya ..

    ReplyDelete