31 January 2012

Novel Mentari Cerah Lagi|Fauziah Ashari


Kawan bagi novel ni semalam tapi belum belek langsung lagi...tak pasti besti atau tidak..

tengok pada sinopsis macam best je.


Dianiaya oleh si ibu sendiri, Suha menjalani hidup yang serba kepayahan. Walaupun masih dibenarkan bersekolah tetapi hidup Suha tidak seperti gadis remaja yang lain. Suha tidak dibenarkan berkawan, dilarang terlibat di dalam aktiviti sekolah malah sekiranya Suha terlewat pulang seminit pun akan disoal bertubi-tubi oleh si ibu. Silap haribulan akan dipukul. Belas rasanya bila rambut Suha dipotong pendek seperti lelaki oleh ibunya gara-gara Suha dikatakan berhubungan dengan lelaki.

Keputusan peperiksaan Suha yang agak baik juga tidak dapat menggembirakan hati ibunya. Saidah mencari helah untuk mengahwinkan Suha dengan Yem, pemuda yang terencat akal. Mujurlah Munir, cepat bertindak menyelamatkan Suha dengan menawarkan diri untuk mengahwini Suha.

Derita hidup Suha tidak berakhir di situ. Munir pula dirasuk amarah dan cemburu pabila terjumpa foto Suha di bilik anak bujangnya, Adam. Mulalah Munir berfikiran yang bukan-bukan dengan mengesyaki Suha mengahwini dirinya kerana harta. Ditambah lagi Munir sering dihantui kenangan lalu arwah isterinya yang curang sehingga melahirkan Adam.

Amarah Munir sampai di kemuncak pabila menyaksikan adegan Adam dan Suha berdua-duaan di dalam bilik tidur. Tanpa bertanya dan menyiasat duduk perkara terlebih dahulu Munir telah menghalau Adam dan Suha dari rumahnya. Pergilah Suha mencari jalan hidup sendiri. Aduhai, malang sungguh nasib si Suha. Mendung yang berterusan namun bilakah matahari akan menyinar lagi.

4 comments:

  1. Assalamualaikum Kak Aya

    moga tidak menjadi kenyataan

    ReplyDelete
  2. akak mencari novel ombak rindu...tp tak de

    ReplyDelete
  3. salam Aya.apa kabar?cam best jer novel ni..klu xsempat bc..meh!htr kat atie.hihi

    ReplyDelete
  4. Novel lama kah? Sebab I baru jer baca novel terbaru dia, Akan Kukejar Cinta Kamu.

    ReplyDelete