03 January 2012

Terengganu tetap di hati...

Baru je sampai dari Terengganu jam 1 pagi...sedih seperti sokmo tu la kalu nak tinggalkan mak dan adik yang 2 orang tu.....kereta bergerak perlahan meninggalkan laman rumah, 3 insan di atas tangga, kemudian melalui rumah-rumah jiran, meninggalkan kampung dan kereta terus meluncur di jalan raya.


Selepas berjam-jam kebas bontot, akhirnya sampai jua di Selayang Mulia....biasalah kalau mula-mula sampai mesti terasa rindu dengan mak, apatah lagi pulang ke Terengganu kali ni kerana nak hantar mak pulang selepas 4 hari mak di sini.


Terengganu kala akhir Disember memang la sentiasa basah ...lembap..sejuk...sepanjang 3 hari di Terengganu memang langsung tak nampak matahari...berangin, sejuk hingga ke tulang hitam.


Nak cari keropok lekor punya la susah...bila jumpa tak ada yang sedap , mungkin kurang ikan kala musim begini..


Balik kali ni memang melepak dalam rumah, tak syok nak keluar kalau hujan....baju tak banyak bawak dari KL.


Biasanya Nadhirah dan Umar tak pernah tidur berselimut tapi kali ni, sampai ke siang masih mengerekot di dalam selimut....


Saya suka sebenarnya musim hujan...macam banyak nostalgia je bila tiba musim hujan,musim bah....jarang-jarang saya nikmati suasana sebegini selepas berkahwin kerana saya tidak ada cuti lagi dah bila tiba akhir tahun.


Kali ni rasa bertuah kerana dapat balik ketika akhir tahun ..


Saya sempat berdoa di dalam hati kala dalam perjalanan " Ya Allah, semoga satu hari nanti saya dapat balik menetap di Terengganu, Amin"


Walaupun agak mustahil tetapi dengan kehendak dan izin Allah, semuanya boleh jadi .

3 comments:

  1. saya pun dah couting dgn suami at the end nanti nak balik duk tgnu heee....nampak mcm positive aje dr pihak suami :-)

    ReplyDelete
  2. yelah kakaya.. kdg kala ujan byk bw ingatan dan nostalgia...

    ReplyDelete
  3. for sure kg halaman menjadi tempat jatuh lagi dikenang menjadi tempat di hati kak aya.. macam saya lagi teruk..kg pun takde.. dah membesar pun di KL..pity me..

    ReplyDelete