Novel Andai Semalam Ku Miliki|Norhayati Berahim


Novel ni pun novel lama tulisan Norhayati Berahim. Makcik saya yang beli novel ni minggu lepas..nampaknya saya tidak banyak berhabis di Pesta Buku tahun ni...mungkin kerana poket nipis kot time Pesta Buku .

Kalau novel NB, memang kita dah boleh agak macam mana jalan cerita dia.

Heroin adalah watak utama...semestinya seorang wanita yang cerdik, selalunya dia lah yang memainkan peranan dalam sesuatu novel tulisan NB.

Untuk kali ni watak Wardah menjadi watak utama...permulaan cerita saya agak bosan tapi dah masuk separuh jalan memang terasa keseronokan membacanya.

Semalam rehat 2 jam di pejabat, saya pulun baca novel ni non stop....menangis-nangis sorang diri diakhir cerita. Terkenangkan arwah sahabat saya yang meninggal kerana kanser payudara , 2 tahun lepas. 

ALFATIHAH untuk arwah Wan Zanariah Wan Abdul Rahman , semoga roh arwah dicucuri rahmatNYA dan diampunkan segala dosa arwah.


Wardah ni sebenarnya adalah kakak kembar kepada Dezzya, seorang ana Turki yang mana sebelum ni Wardah tidak mengetahui pun rahsia ni. Wardah diserahkan kepada ibu saudara beliau selepas kematian ibu.

Membesar sihat di Terengganu dan Dezzya tinggal di Turki bersama bapa beliau. Dah dewasa, bapa mereka menghantar Dezzya belajar di Malaysia dengan niat untuk mendekatkan 2 kembar ini.

Wardah dan Dezzya menjadi rapat , selepas tamat belajar, Wardah menerima tawaran bekerja di Kilang Textil di Turki milik bapa beliau.

Watak hero pula adalah Zafri...seorang lulusan kejuruteraan namun meminati seni muzik. Berkelana ke Turki dan di sana la berkenalan dengan Wardah , dari situ la cinta Zafri berputik dan mula berjanji untuk setia bersama Wardah.

Oleh kerana manusia hanya merancang, lain yang dijanjikan lain pula yang terjadi...kala Zafri ni nak beli sebuah banglo untuk tujuan perniagaan beliau, masalah modal menjadi halangan , sebelum tu Zafri dah pun buat loan untuk membeli kilang batik yang terbengkalai.

Zainab sepupu kepada Zafri adalah sebelum ni seorang gadis moden yang berfikiran kebaratan, CEO di London tapi akhirnya disahkan mengidap kanser pangkal rahim peringkat ketiga. Zainab mula insaf dna meninggalkan segala yang ada di London. 

Beliau memberi tawaran kepada Zafri agar mengahwini beliau walaupun beliau tau akan mati tidak lama lagi dan modal untuk membeli banglo tadi tu akan diberikan oleh Zainab. Niat Zainab adalah ingin menyumbangkan harta beliau ke arah yang berkat dan ingin mengelak harta beliau terjatuh ke tangan ayah yang begitu tamakkan duit .

Di sini la bermulanya episod emosi bila hampir hari pernikahan Zafri dan Zainab, Wardah pula tiba-tiba balik ke Malaysia.

Lagi menyentuh emosi bila saat Zainab memohon maaf dan memohon pengetian daripada Wardah.

Dannnn tambah tambah emosi hingga menangis sendirian semalam bila saat Wardah menghadapi kematian Zainab....tak sanggup nak bayangkan tapi tetap terbayangkan arwah sahabat saya.

Last cerita, hero mesti la bersatu dengan heroin walaupun macam mana sekali pun si heroin merajuk ...

Ok itu je.

p/s: novel-novel NB banyak memberi pengajaran dan pengisian agama.

0 comments :

Catat Ulasan