Awalnya dia datang bulan|Pengalaman Baru Ibu dan Anak

Nadhirah dah mula datang bulan , mulanya sekadar sakit perut lain macam je, katanya. ...lepas tu ada kesan setitis darah..lepas tu langsung tak ada..saya ni agak keliru serta gementar melalui pengalaman sebegini walhalnya datang bulan tu bukan perkara asing untuk saya.


Saya tak pasti ada tak ibu-ibu lain seperti saya atau lebih bersedia menerima perkhabaran begini daripada anak mereka. Saya terasa seperti terlalu awal untuk Nadhirah datang bulan tetapi benda ni bukanlah kuasa kita untuk menentukannya.


Pasti ada kebaikan dan hikmah yang tersembunyi. Dalam usia 9 tahun, seperti masih mentah untuk menerima khabar diri telah menjadi anak dara yang pastinya banyak perkara perlu diambil kira terutama tentang solat dan aurat.






Bukan itu saja, tingkah laku pun perlu dijaga..pendek kata, saya ni rasa macam seram sejuk memikirkannya. 


Tau ajalah, usia 9 tahun tu masih lagi mesra dengan perangai kebudak-budakkan...selalu diingatkan tentang sopan santun kala duduk baring. Kadang-kadang tak semenggah betul kalau kita tak tegur.


Nampaknya lepas ni saya kena banyakkan lagi membuat persediaan sebagai seorang ibu yang terbaik untuk Nadhirah, kena bersedia bila dirujuk tentang perkara-perkara sulit..aduhhh masih teringat dia bertanyakan tentang hubungan intim antara suami isteri baru-baru ni..terkelu lidah saya, soalan yang selama 39 tahun usia saya tak pernah sekali pun saya utarakan pada mak saya.


Sungguh mencabar peranan ibu masa kini. Memang ibu-ibu kini perlu berlari seiring dengan kecanggihan teknologi, kalau tidak kena potong dengan anak , nampaknya.


Apapun, saya amat mengalukan sebarang nasihat, pengalaman untuk dikongsi tentang keibubapaan di blog ini.


Terima kasih ye!

3 comments :

Lady Lavender said... [Reply to Comments]

Nadhirah sebaya dgn anak sulung saya k.aya. Kalau saya kat tempat k.aya pun rasanya gementar jugak sbb sampai skrg saya masih belum berbicara dgn si anak bab2 mcm ni. Mulai skrg nampaknya kena lebih berfikiran terbuka dgn anak.

lala yusof said... [Reply to Comments]

9thn...mmg muda sgt+nmpk kecil lg...mesti byk ilmu kna diperturunkan....

Chekgu Azrine said... [Reply to Comments]

Really k.aya?awalnya..9tahun dh peod..tp setitik je ye..camne tuh..rine ank tahun 5 blm mai lg..mgkn nx yr kot..

Post a Comment