09 July 2012

MISTERI POLIGAMI

Tertarik pulak tengok tajuk Majalah Solusi isu ke 40 ni...majalah ni memang boleh je pinjam bawak balik rumah jadi laju je la ambik, hmmm bab poligami!

Nampak kan ada di tulis dengan pen tu..."boleh pinjam bawak balik"
Kita kaum wanita tak suka sikit nak usik bab-bab poligami ni , dalam erti kata lain gok adalah bermadu, kalau minum madu manis je rasa...kalau bermadu tu macam minum hempedu , kata mak saya ( eh mak saya tak pernah bermadu , ntah dari mana dia tau macam minum hempedu tu tak pasti la saya )

Banyak perkara menarik yang boleh dibaca di dalam majalah ni mengenai poligami. Apakah syarat-syarat untuk poligami. Bukan asal berkenan atau jatuh cinta je dengan seorang wanita ( selain isteri), seorang suami tu terus layak untuk berpoligami tau! No no wahai suami...banyak benda yang anda perlu ambik tau.

Ada sesetengahnya mengambil kelemahan isteri untuk dijadikan senjata utama untuk berpoligami. Hmm kelemahan tu perlu dihalusi jugak, kelemahan yang macam mana tu?

Jom kita baca, ada beberapa faktor yang mengharuskan seseorang suami itu berpoligami.

1.Isteri Tidak Mampu Melahirkan Zuriat

2.Isteri Menderita Sakit Kronik dan Berterusan - mengikut hukum isteri yang sakit berhak untuk terus berada di bawah tanggungan suami dan di samping itu seorang isteri lagi perlu menjalankan tugas seorang isteri secara sempurna. Bukan bermakna isteri pertama tu sakit, suami terus tinggalkan dia dan asyik dengan isteri kedua je.

3.Suami Terpaksa Sering Bermusafir a.k.a Outstation

4. Bilangan Wanita Melebihi Lelaki -  sekarang ni memang ramai wanita berbanding lelaki, kan? 

5. Apabila Suami Mempunyai Keinginan dan Kemampuan Seksual yang terlalu tinggi.

Itu baru tentang faktor yang mengharuskan, belum sentuh lagi tentang hukum poligami, apakah kesannya kalau seorang suami itu tidak mampu berlaku adil ketika di dunia dan juga di akhirat kelak, kesan emosi kepada isteri yang teraniaya...pendek kata banyak benda yang perlu diperhalusi dan difikirkan oleh suami sebelum mengambil keputusan untuk berpoligami.

Kalau nak tau lebih lanjut, boleh baca majalah ni...kalau nak order online untuk keluaran terdahulu pun boleh. 

Bagus baca majalah ni, membantu menyuburkan jiwa dan memberi ketenagan minda.

1 comment: