Bersin dan Menguap

Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud: 
"Sesungguhnya, Allah menyukai perbuatan berisan dan benci akan perbuatan menguap" (Riwayat Al Bukhari) 


Bersin yang disukai Allah 
1. Ucapkan Alhamdulillah 
 Rasulullah s.a.w berpesan yang bermaksud: 

"Apabila salah seorang antara kamu bersin, maka hendaklah ia mengucapkan "Alhamdulillah". (Riwayat Al Bukhari). 

Kita perlu bersyukur kerana bersin adalah bermanfaat kepada kita, mengikut kajian ,bersin berfungsi mengeluarkan  banyak virus dan bakteria yang hendak memasuki dna merosakkan badan kita. Alhamdulillah! 

2. Tutup mulut, perlahankan suara. 
Seorang sahabat Rasulullah s.a.w menceritakan: 
'Apabila Rasulullah s.a.w hendak bersin, baginda meletakkan tangannya atau kain baju ke mulutnya (untuk menutup mulut) sambil memperlahankan bunyi bersin. 

3. Doakan saudara kita 
Pesan Rasulullah s.a.w yang bermaksud: 
"Apabila ada seseorang antara kamu yang bersin lalu dia mengucapkan "Alhamdulillah" maka tashmitkan dia, yakni mengucapkan "yarhamukallah" (semoga Allah merahmatimu). Tetapi jika dia tidak mengucapkan "Alhamdulillah" maka janganlah kamu doakannya . (Riwayat Muslim) 


MENGUAP 
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: 
"Menguap adalah daripada syaitan" (Riwayat Al Bukhari) 


"Apabila ada sesiapa antara kamu hendak menguap,tahanlah (daripada menguap) dengan sedaya upaya mungkin. Sesungguhnya apabila sesorang itu menguap sambil berbunyi "ha" maka syaitan akan mentertawakannya". (Riwayat Al Bukhari) 

"Jikalau ada sesiapa antara kamu yang hendak menguap, maka hendaklah dia meletakkan tangannya di mulutnya.Sesungguhnya syaitan akan masuk ke dalamnya apabila dia menguap (jika mulut tidak ditutup)" . (Riwayat Muslim) 

0 comments :

Catat Ulasan