RAHSIA 5 JARI

1.Luruskan jari ke depan dalam keadaan terbuka. 
   Renung dalam - dalam . 
   Itulah kewajipan solat waktu. 

2. Letakkan jari di atas meja. Perhatikan : 

a- jari kelingking yang kecil - sama seperti manusia dan apa jua perkara mesti akan bermula daripada kecil dan kemudian membesar dan terus membesar. Itulah fitrah insan dan alam ciptaan Allah. Kegagalam mendidik pada usia muda akan memberi kesan yang besar pada masa depan. 

b. jari manis - Seolah usia remaja, semuanya manis belaka. Masa remaja kita selalu di duga dengan dugaan dan cabaran. Hanya iman dan takwa yang menjadi petunjuk kepada jalan kebenaran. 

c- Jari hantu adalah jari paling tinggi, ibarat alam dewasa. Pada usia dewasa melepasi 30 tahun, kita telah pun berada pada kedudukan yang stabil dari sudut ekonomi dan kerjaya tetapi kita masih juga perlu berhati-hati kerana pada masa ini banyak hantu pengacau yang datang menggoda. Ada hantu dengki, hantu ego, hantu tamak dan macam-macam hantu. Kalau kita gagal mengawal emosi, dikhuatiri akan masuk ke dalam perangkap nafsu dan godaan syaitan. Gandakan lagi amal ibadat untuk dijadikan perisai godaan hawa nafsu dan godaan syaitan. 


d- Jari telunjuk yang mengungkapkan satu dan Esanya Allah SWT ketiak solat. Genggam kesemua jari kecuali jari telunjuk, tengok bagaimana gagaknya telunjuk sebagai penunjuk arah, jadi contoh dan tauladan pada jari-jari yang lain. Kita perlu jadi seperti jari telunjuk yang boleh memberi contoh dan pemimbing kepada orang lain.

e - ibu jari yang besar dan pendek berbanding jari yang lain menunjukkan kematangan dan kehebatan yang membanggakan. Kalau ada ibu jari semua urusan lancar dan mudah. Cuba bayangkan kan memegang sesuatu tanpa ibu jari. Kepada generasi muda, nak buat apa-apa perlu rujuk kepada orang tua atau yang berpengalaman. Kalau kita kita ikut petunjuk mereka boleh lah kita mengucapkan  "GOOD atau YES" sambil mengangkat ibu jari tanda kejayaan .


Orang yang banyak gelak itu kurang wibawanya..
Orang yang suka mengkhianati sahabatnya..
pasti akan mendapat balasan dari NYA ...

Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain,
pasti kehormatan dirinya akan terjaga..

Orang yang menyintai akhirat,
dunia pasti menyintainya..
Renung-renungkan lah.

0 comments :

Catat Ulasan