20 October 2012

Bersyukur Saat Diuji|Muhammad Kamil Ibrahim


Ni bukan buku yang saya beli tapi buku pinjam...biasalah sahabat baik saya tu ada macam-macam jenis buku, pelbagai genre, tinggal rajin atau malas je nak baca...yang selalunya saya rajin nak pinjam adalah novel hi hi , sesekali kena jugak balancekan dengan buku-buku motivasi, buku-buku agama.

Ok, sebab mungkin dah makin sedor diri yang dah lama bahan bacaan saya agak berat sebelah, asyik pilih novel, tergerak hati nak pinjam buku selepas dah lebih seminggu saya perasan buku ni ada di atas meja dia.. meja kerja adalah di depan saya je.

Kebetulan hari tu , dia bercuti...saya sms bagitau nak pinjam bawak balik...dia membalas, "ambikla, bagus buku tu untuk orang yang macam kita ni.."

Hmmm macam ada satu arahan yang kuat untuk saya membaca buku ni.

Balik rumah terus baca dan khatam malam tu juga. Dan nekad, akhir bulan ni saya mesti beli buku ni dan juga buku lain tulisan Muhd Kamil Ibrahim ni.

Buku "Bersyukur Saat Diuji", menceritakan kisah sebenar yang dilalui oleh Dr Muhd Kamil, bagaimana beliau sekeluarga diuji dan bagaimana mereka menerima ujian tersebut.

Ada part-part yang begitu menyentuh perasaan dan emosi, memberikan keinsafan kepada saya..betapa selama ni saya sendiri tidak perasan betapa saya selalu memandang negatif kepada setiap ujian yang datang dan selalu merasakan ujian itu adalah satu perkara yang menunjukkan kerugian dan kehilangan sedangkan nikmat yang sedang kita lalui pun satu ujian sebenarnya.

Saya cadangkan anda membaca buku ini andainya masih belum membacanya, andainya sudah membaca jauh terlebih dulu berbanding saya, tahniah untuk anda! Buku ini memberikan kesan yang sungguh mendalam kepada saya terutama bab istiqomah dalam berdoa dan kebesaran-kebesaran Allah..sekali lagi, sangat menginsafkan!.


No comments:

Post a Comment