31 October 2012

Hamil Di ambang 40 & Obesiti

Minggu ni adalah minggu ke 7 kandungan saya. Alhamdulillah setakat ni segalanya baik-baik saja.

Disahkan hamil kala usia mencecah 40 tahun dan paling rumit bila masalah obesti kekal membelenggu diri ketika ini.

Apa pun saya tak boleh membiarkan diri saya diulit kerisauan berpanjangan. Kalau boleh nak lalui tempoh 9 bulan 10 hari ini dengan penuh ketenangan.

Apa yang boleh saya lakukan saat ini adalah menjaga pemakanan sebaik mungkin, makan makanan berkhasiat yang mana mungkin makanan itu bukan makanan kegemaran saya sebelum ini.

Sepertimana kehamilan saya sebelum ini, untuk trimester pertama ini saya akan mengalami masalah mual-mual dan loya bila menjelang petang..biasanya lepas je lunch hour, perasaan nak demam, nak baring, nak tidur, mual loya semua silih berganti.  Tapi saya tidak pernah muntah-muntah..setakat loya dan mual-mual je.

Pagi biasanya saya sambut dengan hati yang tenang dan lega.

Selera makan memang hilang-hilang timbul untuk trimester pertama ni...selalunya hilang selera la. Alah pada bau masakan tertentu dan paling saya tak suka adalah bau aroma ayam goreng berempah, sama seperti dulu juga. Selera saya akan mencanak bila masuk 4 bulan ke atas, saya kena berhati-hati kali ni dengan nafsu makan yang menggila ini!

Saya tak suka membaca nampaknya sejak awal-awal lagi, novel memang saya dah simpan kejap dalam kabinet, majalah-majalah yang berilmiah tetap saya baca sikit-sikit walaupun penuh dengan rasa keterpaksaan. Namun begitu, saya lega kerana saya tidak pula merasa benci dengan Al Quran, ada jugak la perkara berfaedah yang boleh dilakukan saat begini, mungkin satu peringatanNYA untuk saya juga.....terlalu ralit dengan novel sebelum-sebelum ni.

Mengadap blog pun bukan lagi kegemaran saya...rasa mual dan kembang tekak...tapi mengenangkan kehamilan sebelum-sebelum ni saya tak pernah ada blog, jadi amat penting untuk saya mencatat apa jua yang ingin saya catatkan sepanjang kehamilan kali ni.

Mulanya saya dah cukup senang dengan sepasang cahayamata tetapi keinginan suami yang begitu meluap-luap untuk menimang cahayamata lagi mengubah keinginan saya tu, malahan sekarang agak teruja kerana Umar pun dah besar, tahun depan dah sekolah rendah dah pun.

Saya belum melakukan pemeriksaan di klinik ibu mengandung secara berkala, nasihat sepupu saya yang seorang bidan di sebuah Klinik Desa di Terengganu agar segera ke klinik ibu mengandung kerana saya sedang menghadapi masalah obesiti. Tentang usia tidak menjadi masalah,katanya. 

Ada tak sesiapa yang pernah menghadapi situasi seperti saya, hamil ketika menghadapi masalah obesti? Sila la kongsi-kongsikan ye! Terima kasih banyak-banyak.

p/s: doakan saya tidak menghadapi sebarang masalah kesihatan.


4 comments:

  1. tahniah...insya'allah akan dipermudahkan

    ReplyDelete
  2. salam Aya...TAHNIAH!atie br tau Aya pregnant.Alhamdulilah,rezeki.Semoga Aya menjg kesihatan & semoga tiadalh masalah sepjg kehamilan ini nanti.Aminnnn

    ReplyDelete
  3. tahniah kak....semoga akak diberi kesihatan yg baik sepanjang 9 bulan ni...

    ReplyDelete
  4. tahniah kak aya.moga sihat sepanjang kehamilan ini ye.amin

    ReplyDelete