Review Novel Tertulis Buat Kita|Dhiya Zafira

Akhirnya  selesai juga saya membaca novel terbaru Dhiya Zafira, Tertulis Buat Kita yang mana novel ni merupakan sekuel kepada novel Jauh Kau Pergi.

Novel Jauh Kau Pergi pernah menghantui perasaan saya kejap dulu...kali pertama saya baca novel thriller romantik sebegitu...sangat mencemaskan bila babak Afi kena culik di hujung-hujung cerita, terasa kebas satu badan kerana terlalu menahan 1001 perasaan....pendek kata macam saya la yang kena culik tu...dah le watak Afi dan Rif tu sangat-sangat la kena antara satu sama lain..mereka yang dah baca novel ni pasti tau, apa maksud saya mereka ni 'pasangan yang sangat kena'.

Novel Tertulis Buat Kita adalah berkisar tentang kisah hidup Jimmy a.k.a Mejar Najmi Hariri, kawan baik Rif dan abang kepada Afi. Sebelum ni, kisah Jimmy tak sebanyak kisah Rif dan Afi, kali ni memang penumpuan watak banyak diberikan kepada Jimmy. Selain itu, ada sambungan kepada kisah selepas tragedi penculikan Afi dulu . Masih ada saki baki penjenayah yang masih hidup dan pastinya masih mendendami Jimmy dan geng.

Mungkin saya dah terlalu memberi sepenuh tumpuan dan penghayatan serta debaran yang menggila untuk novel Jauh Kau Pergi, saya seperti bersalah pulak kerana tidak begitu 'terasa' dengan novel Tertulis Buat Kita, namun novel ini tetap saya suka kerana ianya bukan seperti kebanyakan novel lain di pasaran sekarang yang masih lagi hangat dengan kisah -kisah kahwin paksa. Novel ini tetap ada keistimewaan tersendiri.


Dhiya, Kak Aya suka sangat dengan cover ni...tang but komando ni haa..rasa semacam je...semangat juang muncul dalam diri!

Saya ucapkan tahniah pada Dhiya kerana berani untuk mencuba sesuatu yang berlainan..tak banyak novel-novel thriller sebegini....idea Dhiya juga memberi satu satu pengalaman dan pengetahuan yang baru terutama tentang kehidupan tentera bergelar komando.

Kisah Jimmy dan Auni ni agak berat, banyak melibatkan konflik dalaman....mereka ni ada sisi romantik tetapi mungkin tidak ditonjolkan sebagaimana romantiknya pasangan Afi dan Rif...

Tahniah Dhiya!Bukan senang nak buat cerita sekuel begini dan perlu mengekalkan momentum yang sama seperti novel pertama, mesti jangkaan pembaca lebih tinggi dan pengharapan pembaca pun tak kurang tinggi jugak, mesti Dhiya sebagai penulis agak tertekan.

Hasilkan lagi banyak novel macam ni ye!..dan boleh sambung lagi tak kisah geng komando ni? Nilai persahabatan mereka sangat tinggi nilainya, tiada tolok banding, sangat memahami antara satu sama lain.

Kalau mereka yang ingin membaca kisah menarik kehidupan penuh cabaran sekawan komando ini , beli lah novel Jauh Kau Pergi dan Tertulis Buat Kita...tak rugi beb!


Banyak yang saya nak tulis tentang kedua-dua novel ni tetapi tak pandai nak jadikan ianya satu susunan ayat yang mudah dan sesuai...jadi berhenti kat sini je la kot he he...





0 comments :

Catat Ulasan