20 October 2012

Ujian Penentuan Kelas Tahun 1 2013|Umar Faris


Besar pencil box Umar, dalam tu semua ada, pensil, pemadam, pembaris dan pensil warna,

Ni cerita pagi minggu lepas ( Sabtu). 

Ujian penentuan kelas bagi Tahun 1 2013 dijalankan di Sekolah Rendah Sungai Tua Baharu, tak jauh pun dari rumah, sama sekolah la dengan Nadhirah.

Risau dan cuak sedari awal lagi sejak mula-mula mengetahui Umar akan menghadapi ujian ini, perasaan tu hadir kerana saya dah terlebih masak dengan perangai Umar, buatnya dia tak nak buat ujian tu kerana ibubapa sudah tentulah tidak boleh menemani anak-anak ketika ujian dijalankan. 

Saya memang berdoa panjang sejak mengetahui tarikh 13/10/2012 adalah hari ujian untuk Umar. Berdoa agar dia tenang bila ditinggalkan dan boleh berlapang dada menghadapi keadaan itu. Dia tu memang sukar diduga. Kakaknya pun kerap menasihati si adik dengan kata-kata nasihat yang sangat manis ditelinga adiknya..ujian tu senang je, dik...nanti kalau dapat jawab semua betul, adik dapat masuk kelas SETIA macam kakak, nanti adik duduk kelas paling pandai, bla bla ...si adik buat muka toya je.

Pada hari sebenar, mulanya dia memang kelihatan sangat sebak dan takut-takut bila guru meminta ibubapa meninggalkan anak-anak dan sila ke dewan kerana ada majlis bersama ibubapa.

Dia menarik baju saya meminta jangan ditinggalkan atau dia tak payah buat ujian tu, matanya bergenang dengan airmata.

Saya pujuk dia dengan mengatakan kakak akan menemaninya diluar kelas. Nampaknya dia agak lega kerana melihat dengan jelas Nadhirah setia berdiri dikoridor kelas.

Selepas saya meninggalkan kelas tersebut, abahnya diam-diam mengintip Umar, nampaknya dia dapat menghadapi kertas ujian dengan tenang dan penuh keyakinan. 

Dia antara yang terawal siap menjawab kesemua soalan, tak pasti la dapat jawab dengan betul atau sekadar hentam keromo, apa pun saya bangga di atas keberanian dia tu.

Keputusan dikelas manakah beliau pada tahun 1 nanti hanya akan diketahui pada pertengahan Disember nanti. Saya doakan yang terbaik untuk Umar.

Ramai betul pelajar tahun satu yang akan bersama-sama dengan Umar di sekolah tersebut, seramai 390 pelajar.

Bermakna untuk Tahun 1, akan ada sebanyak 10 kelas.

Pada 10/11/2012 nanti, ujian untuk penentuan kelas di sekolah agama pula .

Ada tak anak sahabat semua yang menduduki ujian seperti Umar ni? ada sesetengah sekolah, ujian dijalankan pada hari pertama persekolah bermula.






No comments:

Post a Comment