Keputusan Ujian Mamogram

Hari ni saya bercuti sebenarnya...sekian lama saya berperang dengan perasaan sendiri tentang apa yang saya rasa...berdenyut, sengal, senak semua ada rasa , senang cerita.


Mengenangkan usia dah pun menginjak 40 tahun, berat badan berlebihan dah pun 6 tahun, saya nekad untuk melakukan ujian mamogram hari ni. Mesti buat kalau tidak saya akan dihantui oleh 1001 perkara negatif.


Dah la nak puasa dah minggu depan, kalau fikiran asyik fikirkan tentang perkara yang entahkan betul entahkan tidak, ibadah puasa pun boleh terganggu jadinya.


Memang berdebar gila kala menunggu nama dipanggil untuk melakukan ujian tersebut..oh ya saya lakukan ujian di Twin Towers Medical Centre, KLCC.


Sebelum ni pernah dengar cerita betapa sakitnya ketika ujian tu dilakukan, ketika menunggu tadi tu, memang saya tak dapat nak bayangkan macam mana rupa bentuk ujian tu bakal dilakukan.


Masuk ke bilik mamogram, ketika menukar pakaian, saya dah boleh bayangkan sikit-sikit mengikut imaginasi saya cara ujian di lakukan.


Bila dah ready, Jurux-ray masuk nak menerangkan serba sedikit tentang ujian tu dilakukan. Pada usia bawah 40 tahun , tisu di dalam payudara masih kental , sukar nak tembusi betul-betul..andaikata selepas ujian ni dilakukan , doktor agak kurang pasti dengan imej tu nanti, puan akan diminta melakukan ujian Ultrasound.


Ok, tak nak berdebar-debar lagi dah, saya angguk dan bagitau dah bersedia.


Hmm tak lah segerun ketika jurux-ray menerangkan cara ujian ini dilakukan tadi..memang bayangkan sakit gila tetapi biasa-biasa saja.


Siap ujian, buat bayaran dan tunggu report daripada doktor.


Lama juga menunggu untuk report, dalam hati jangan ceritalah betapa hebatnya debaran...sukar untuk diterjemahkan dalam bentuk tulisan.


Lidah hanya mampu bertasbih kepada Allah memohon kekuatan.


Akhirnya, bersyukur sangat bila doktor cakap semuanya normal saja, kadang-kadang apa yang rasakan seperti sengal, berdenyut , senak adalah disebabkan oleh perubahan hormon dan juga aktiviti kita seharian , mungkin mengangkat barang berat atau senaman yang agak lasak. 


Hmmm saya selalu mengubah susun atur perabot di dalam rumah....mungkin itu salah satu penyebabnya.


Syukur padaMU YA ALLAH!

Syhhh ! Kurangkan bercakap


Firman ALLAH SWT: 
“Tidak ada suatu kata yang diucapkannya melainkan ada disisinya malaikat pengawas yang selalu siap (mencatatnya).”
 
(Surah Qaf ayat 18)

Ulasan  Ayat :
 

1.        Ayat ini telah mengingatkan kita bahawa ALLAH itu ada pekerja-pekerjanNYA yang tidak pernah lalai daripada melakukan tugasnya, dan sesungguhnya setiap perlakuan kita sentiasa dicatat sekalipun satu patah perkataan. Maka kita hendaklah menjaga lisan kita daripada perkara-perkara yang merosakkan pahala kita atau dianjurkan kepada kita untuk berdiam daripada bercakap pada perkara yang sia-sia.
 

2.        Mengutamakan diam dan sedikit berbicara
 merupakan satu tanda kesempurnaan akal. Sebaliknya banyak berbicara terutamanya dalam perkara-perkara yang tidak berguna menjadi bukti ketidaksempurnaan dan kelemahan akal.
 

3.        Kebanyakkannya dari kaum perempuan dan kanak-kanak termasuk banyak dikalangan golongan yang paling suka berbicara. Ini kerana orang yang memiliki pertimbangan dan akal yang sempurna melihat bahawa ucapan sebagai perkara yang memeberatkan dirinya, bukan sebaliknya. Oleh kerana itu berat untuk berucap sehingga ia jarang bercakap.
 

4.        Manakala orang yang lemah akal ialah orang yang memiliki lisan yang sangat ringan. Ucapan-ucapan yang keluar dari mulutnya, seolah-olah ucapan tersebut sentiasa berda di hujung bibirnya.

5.        Setiap individu hendaklah membiasakan diri untuk sentiasa memperbetulkan diri dan menjaga lisannya, mengekangnya, memikirkan setiap kalimat yang akan diucapkan serta memikirkan akibatnya.
 

6.        Ingatlah, satu kalimat yang keluar dari mulut kita kadang kala boleh menyebabkab kita berdosa kerana terkadang melukakan hati seseorang, sehingga boleh menyebabkan pahala kita hilang.
 

7.        Untuk mengenali seseorang itu,
 maka lihatlah melalui percakapanya, begitu juga dengan diri kita sendiri, kita boleh mengoreksi diri kita, setiap hari apakah yang kita sering perkatakan? Perkara apa yang kita sering perbincangkan? Urusan apakah yang kita sering tuturkan? Semoga kita semua terpelihara daripada sifat-sifat yang tercela. “ Banyak bercakap itu mematikan hati”-Al Hadis-
 

8.        “ Kebaikkan itu terkandung dalam 3 perkara: 1) Setiap perkara yang dilihat tanpa mengambil iktibar itu adalah sia-sia, 2) Setiap kali diam tanpa berfikir itu adalah lalai 3) Setiap percakapan tanpa zikir maka itu adalah lagha.-Saidina ALI-
 

       WALLAHU’ALAM
 

Review Novel Terlerai Kasih

Novel ni sebenarnya dah 2 minggu habis dibaca tapi malas nak update pada blog.

Ok, saya cadangkan anda baca novel ini kerana tidak klise seperti novel lain dan tidak membosankan.




Review Novel Teduhan Kasih

Sedang baca....nak habiskan proses bacaan novel sebelum tibanya Ramadhan....lepas tu lupakan kejap novel-novel ni..

Setakat separuh bacaan novel ni, boleh la dikatakan ada kelainan dan mempunyai jalan cerita tersendiri. Tahniah Marissa!



KENAPA PEREMPUAN RAMAI DI NERAKA

Sekadar perkongsian bersama, semoga bermanfaat.


Firman ALLAH SWT: “Dan hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka.” (Surah An-Nur ayat 31) 

Ulasan  Ayat :
 

1.        ISLAM telah mengangkat martabat 
perempuan daripada sehina-hina kedudukan KETIKA zaman jahiliyah hinggalah semulia-mulia darjat.  ALLAH SWT telah menciptakan perempuan dengan seindah ciptaan.  Rakaman di dalam kitab ALLAH SWT tentang wanita adalah khusus, berbanding lelaki. 

2.        Tetapi apa yang berlaku, wanita hari ini sudah tenggelam dalam nikmat keindahannya sendiri, hingga terlupa kepada kemulian yang telah diberikan, tidak menghargai keistimewaan yang ada hingga meruntuhkan harga dirinya sendiri. Keistimewaan itu adalah 
AURAT. 


3.        Setiap perempuan wajib menutup kepalanya dengan tudung(tidak jarang)dan juga bahagian dada termasuk leher, sehingga semua tempat-tempat yang boleh mendatangkan fitnah seperti( pinggang, punggung, paha dan betis) daripada dilihat oleh semua orang yang bukan muhrim.
 

4.        Menurut Hadis Rasullah SAW: “Ada dua golongan dikalangan ahli neraka yang belum pernah saya lihat keduanya itu:



1) Kaum yang membawa cambuk seperti ekor sapi yang mereka pakai buat memukul orang iaitu (penguasa yang zalim) dan 


2) Perempuan-perempuan yang memakai pakaian tetapi TELANJANG, yang cenderung kepada perbuatan maksiat dan mencenderungkan orang lain kepada perbuatan maksiat, rambutnya sebesar punuk unta. Mereka ini tidak akan boleh masuk Syurga serta tidak akan dapat mencium bau syurga, padahal bau syurga itu tercium sejauh perjalanan.” (Riwayat Muslim) 

5.        Mereka dikatakan berpakaian tetapi telanjang
 kerana pakaian mereka tidak berfungsi menutup aurat, pakainya tipis, ketat sehingga menampakkan warna kulit dan bahagian tubuh yang menjadi fitnah.
 

6.        Menurut Dr Yusuf Qardawi
, yang dimaksudkan dengan perhiasan di dalam ayat ini ialah, apa saja yang dipakai untuk mencantikkan tubuh baik berbentuk ciptaan asli seperti wajah, rambut dan potongan tubuh. Ataupun buatan seperti pakaian, perhiasan, make up atau sebagainya.
 

7.        Semoga ilmu yang disampaikan membuahkan amal, amal yang dilaksanakan adalah IKHLAS kerana ALLAH…
 

8.        Jika kita takutkan ALLAH dan cinta padaNYA, cinta pada RASULULLAH, kita tidak akan tergamak melakukan sesuatu yang melanggari syariahNYA, kita beramal bukan kerana makhluk tetapi kita menjunjung perintah kerana ALLAH. 


       WALLAHU’ALAM.
 

Review Novel Mampu Menyintaimu

Novel ni baru je dihabiskan bacaannya...sekarang ni memang tak sempat nak review panjang-panjang, lagi elok kot kalau tersalah komen, kena smash balik hu hu.

Ok, novel ni best, boleh la dibaca dan ada kelainannya...dicadangkan untuk anda baca kalau anda tak tau nak baca novel apa.



Review Novel Kahwin Ganti

Baca separuh jalan je...ntah la bukan tak sedap , mungkin tak begitu kena dengan selera saya.


Apa pendapat kawan-kawan yang dah baca novel ni?