Salam Ramadhan 2012

Esok semua Islam akan mula berpuasa. Saya mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak kepada semua pembaca blog ini. Ampun dan maaf dipohon di atas kesilapan sepanjang saya menulis di blog ini yang mungkin tanpa disedari telah menyinggung perasaan pembaca blog ini.


Saya doakan semoga Ramadhan kali ini adalah Ramadhan terbaik untuk kita semua. Bersama-samalah kita merebut ganjaran pahala yang dijanjikan Allah pada bulan Ramadhan ini.


Semoga kita sentiasa cergas sepanjang Ramadhan ini.

KESILAPAN YANG DILAKUKAN KETIKA MENJALANI IBADAH PUASA

Kuliah zohor terakhir tengah hari semalam kerana akan dihentikan  sementara sehingga berakhirnya Ramadhan. Ini adalah kerana waktu rehat hanya setengah jam setiap hari sepanjang Ramadhan ini. 

Berikut adalah beberapa kesilapan yang sering kita lakukan sepanjang bulan Ramadhan sebelum ini dan mari la kita berdoa semoga kita dapat mengerjakan ibadah puasa tahun ini dengan lebih baik berbanding sebelum ini. 


1. Lafaz Niat Puasa Pada waktu sahur 
Lafaz niat sepatutnya dilafazkan pada malam hari bukannya pada waktu sahur atau pun sebaik saja bersahur. 
Setiap malam kena lafaz niat puasa. 

2. Makan dan minum dengan sengaja di depan orang yang berpuasa ketika haid atau pun apa jua alasan yang dibenarkan untuk berbuka. 

Saya akui pernah makan dengan selamba ketika sahabat saya sedang berpuasa , maklumlah di dalam jabatan saya ni hanya kami berdua je yang beragama Islam, kedudukan beliau yang membelakangi saya memudahkan saya mengunyah roti dengan selamba je kala waktu rehat , sepatutunya saya perlu makan di tempat tersembunyi di dalam stor, contohnya. Walaupun sahabat tadi membelakangi saya dan ralit membuat kerja beliau, itu tetap di larang. Insyaallah tahun ni, kami berdua dah pun bersepakat, kalau salah seorang tak puasa, mesti makan dalam stor, kalau sama-sama tak puasa, kita makan je di meja kita sebab staf-staf lain semuanya keluar makan masa tu kerana mereka bukan Muslim. 

Berterusan makan dan minum selepas terbatal puasa dengan sengaja 

Ini contoh yang ustaz berikan tadi: 

Seorang isteri telah dipaksa melakukan persetubuhan oleh suaminya, selepas bersetubuh, suami isteri tadi perlu meneruskan puasa mereka hingga waktu berbuka walaupun puasa itu telah pun terbatal. 

3.Bersahur di tengah malam. 
Ianya tidaklah menjadi satu kesalahan untuk makan di tengah malam, tetapi kita tidak akan mendapat keberkatan sahur yang dijanjikan Allah sekiranya makan dengan niat sahur ketika waktu tengah malam. 

Amatlah rugi sekiranya kita membiarkan keberkatan yang dijanjikan Allah sedangkan kita boleh bersahur pada waktu sahur dengan hanya meminum seteguk air. 

Apatah lagi , waktu sahur adalah waktu dimana doa paling mustajab. 

Bangun sahur dengan niat sekadar untuk menyediakan hidangan untuk keluarga 
Para isteri amat bertuah kerana berpeluang mendapat ganjaran yang besar ketika menyediakan sahur tetapi ramai yang terlupa sebenarnya selain daripada menyediakan hidangan, kita juga boleh melakukan amal ibadat lain sebelum menyediakan hidangan atau selepas bersahur. 

Antaranya kita boleh melakukan solat sunat, mengaji Al Quran, berzikir dan mendengar bacaan Al Quran daripada CD sekiranya kita dalam  haid. 
Malahan kita turut boleh berzikir ketika sedang memasak hidangan sahur. 


4. Tidak menunaikan solat fardu dan tidak menutup aurat ketika berpuasa. 
Memang puasa itu sah tetapi tidak mendapat pahala, solat fardu di bulan puasa mendapat gandaan 700 kali. 
Solat fardu dan menutup aurat adalah kewajipan ke atas setiap orang Islam yang telah baligh. 

5. Tidak mengutamakan solat Subuh berjemaah. 
Ramai yang memilih solat sendirian kerana ingin cepat tidur . 

6. Solat di masjid kerana inginkan kemeriahan. 

7. Malas bekerja ketika siang hari 
Puasa sepatutnya mencergaskan kita . 

8. Memperbanyakkan tidur di siang hari 

9. Wanita tidak menutup/menjaga aurat dengan sempurna ketika ke masjid. 
Ustaz memberikan contoh , ada yang memakai kaftan berlengan pendek dan mengangkat kain ketika melangkahkan kaki di tangga masjid hingga menampakkan betis. Seeloknya pakailah stoking ketika ke masjid.


Semoga entry ini dapat membantu kita dalam memperbaiki amal ibadat kita di bulan Ramadhan kali ini. Insyaallah.