Tip Berjimat Di bulan Puasa

Ramai yang berazam nak berjimat bila tibanya bulan puasa tetapi ramai yang kalah dengan azam tersebut, mungkin kuat sangat panggilan Pasar Ramadhan kot.


Jom kita berkongsi tip yang mungkin dapat membantu kita untuk berjimat.


1. Jangan terlalu ikut hawa nafsu  - biasanya niat asal nak beli sikit je tapi bila dah sampai di Pasar Ramadhan, lain jadinya...tergoda dengan pujukan nafsu akhirnya, membazir kerana tak habis dimakan. 

2. Rancang perbelanjaan - rancang dan mesti ikut apa yang dirancang..kalau takat rancang cantik-cantik macam saya ni, sampai di Pasar Ramadhan tak ikut rancangan itu, memang hancuss jugak...yang penting rancang dan patuh pada rancangan yang telah dibuat. 

3. Masak sendiri - tahun ni memang perancangan saya untuk memasak sendiri setiap hari untuk berbuka, kalau nak ke Pasar Ramadhan tu mungkin untuk mencari kuih je. Harapnya perancangan ini akan menjadi kenyataan. Insyaallah. 

4. Berbuka di Masjid atau Surau - ini sesuai untuk mereka yang masih bujang. Lepas berbuka terus boleh solat berjemaah, selesai solat terawih barulah pulang ke rumah,ini amalan adik saya yang masih bujang tu , jimat kos dan jimat masa katanya. 

5. Fokus pada ibadah bukan berbelanja - Bulan Ramadhan adalah pesta ibadah bukannya pesta membeli belah baik beli makanan atau pun beli kelengkapan raya, biarlah segalanya bersederhana. 

Semoga tip di atas ni memberi manfaat kepada saya dan sahabat semua.