Tip Didik Anak Belajar Berpuasa

Tahun ni kali pertama Umar berpuasa, sebelum masuk Ramadhan, nampaknya dia agak teruja untuk sama-sama mengerjakan ibadah puasa. 

Pada hari pertama puasa semalam, Umar bersahur a.k.a bersarapan pagi jam 6.45 pagi , 15 minit sebelum kami berdua keluar ke pasar. 

Balik dari pasar , seperti biasa singgah di rumah makcik sebab dia pun tumpang sekali ke pasar, Umar sekali lagi makan, kali ni makan nasi goreng, kiranya ni sahur ke dua la...tetapi jam 9 pagi dia dah stop makan dan teruskan puasa hingga ke petang.


Agak tak sangka kerana Umar dapat bertahan ke petang, jam 6 petang kami ke kedai runcit, beli roti yang diinginkan oleh Umar sejak malam semalam lagi. Dapat je roti tu, dia terus masuk mulut dan kunyah, tetapi belim sempat ditelan, saya ternampak dan terus minta dia keluarkan roti daripada mulut. Agak kecewa nampaknya dia kerana tak sempat nak telan roti tu. 

Untuk kali pertama ini, saya sangat bersyukur kerana Umar dapat berpuasa hingga ke waktu berbuka walaupun ianya tidaklah sesempurna mana, tak apalah, dia pun belum 6 tahun lagi sebenarnya. .sekadar berlatih puasa.


Hari ke 2, ni saya belum pasti Umar masih ingin berpuasa atau tidak, tengok ketika dia berbuka semalam, memang macam tak jumpa nasi seminggu he he.

Ok, kali ni saya nak share tip yang saya baca di dalam Majalah MIDI.

Ada beberapa tip yang berguna untuk ibu seperti saya dan juga sahabat semua, sebagai panduan untuk mendidik anak kecil kita berpuasa. 

1. Ceritakan kepada anak kita tentang faedah puasa. Kenapa kita orang Islam perlu berpuasa.

2. Biarkan mereka berpuasa mengikut kemampuan mereka, dalam erti kata yang lain, jangan memaksa dia meneruskan puasa hingga waktu berbuka andainya dia sudah benar-benar tidak mampu untuk meneruskannya lagi. 

3. Beritahu anak kita puasa itu bukan setakat tidak makan dan tidak minum saja tetapi perlu menjauhkan diri daripada sifat malas, marah, mengata orang. 

4. Didik dia bangun sahur. Beritahu dia tentang kebaikan bersahur. 

5. Galakkan anak kecil kita tidur awal pada malam hari untuk memudahkan anak bangun bersahur. 

6. Tunaikan solat Subuh berjemaah sekeluarga. 

7. Sebagai penambah semangat dan dorongan, sediakan makanan kegemaran si anak kala berbuka. 

8. Hindari anak kita daripada melalui kawasan yang mampu memberi dugaan kepada dia, contohnya melalui restoran makanan segera . 

9. Jangan biarkan anak terlalu banyak menonton TV atau bermain game. Galakkan dia melakukan aktiviti berfaedah seperti mengaji, mendengar bacaan Al Quran 

10. Libatkan anak-anak dengan aktiviti kebajikan 
a - Sedekah makanan kepada yang memerlukan 
b.  Memberi derma pakaian atau sebagainya 

11. Kurangkan bermain yang boleh memenatkan, contohnya bermain basikal, bola sepak 
12. Iangan bandingkan kemampuan berpuasa antara anak-anak kita walaupun mereka adalah adik beradik. 
13. Cuba tawarkan ganjaran tetapi jangan keterlaluan. 
14. Elakkan anak kita daripada terlalu kerap melihat jam kerana ianya akan membuatkan masa seolah makin lambat bergerak. 


Anda sahabat semua pula bagaimana ? Dapat berpuasa hingga ke waktu berbuka?


Cantik & Segar Biarpun Berpuasa

Bulan puasa biasanya muka saya akan jadi kering dan kusam je...mungkin sebab utama kurang air ( ikut pengetahuan saya yang tak seberapa ni la , kan)


Berikut ada beberapa tip untuk kekal cantik dan segar walaupun sedang berpuasa.

1. MINUM AIR DENGAN BANYAK
Berpuasa sering menyebabkan tubuh sering kekurangan air. Justeru minum air putih sebanyak mungkin ketika bersahur dan berbuka kerana kesegaran kulit diperoleh daripada cecair yang masuk ke dalam tubuh. Elakkan mengambil minuman berkarbonat, kopi dan teh yang bersifat diuretic ( mendorong pengeluaran air kencing). Banyakkan juga makan buah-buahan segar ketika berbuka dan bersahur.

2. GUNAKAN KRIM PELEMBAP
Krim pelembap wajah dan losen badan adalah sebahagian perawatan yang tidak kurang pentingnya dibulan puasa. Bagi mengekalkan kelembapan kulit anda, gunakan kosmetik atau krim kecantikan yang mengandungi pelembap dan kolagen. Pastikan anda sentiasa menyediakan losen dimeja kerja anda (terutama bagi anda yang berkerja dalam ruang berhawa dingin) bagi memudahkan anda menggunakannya saat memerlukan.

3. KENAKAN SOLEKAN NIPIS.

Jangan jadikan puasa untuk menjadikan penampilan anda kelihatan tidak bermya dan pucat tanpa solekan. Tidak perlulah anda mengenakan solekan tebal, cukuplah sekadar bersolek nipis dengan menggunakan warna-warna natural atau pastel. Menggunakan bedak dengan sapuan nipis, celak dan pelembap bibir mungkin sudah memadai untuk memberikan kesegaran pada wajah.

4. JANGAN BANYAK TIDUR
Keletihan berpuasa bukanlah alasan untuk tidur sepanjang hari. Tidur yang terlalu banyak di bulan puasa hanya akan menyebabkan wajah kelihatan sembap dan lesu. Justeru, lakukan perlbagai aktiviti yang tidak memenatkan bagi menghalang anda daripada terus mengikut perasaan letih itu. Manfaatkan masa yang ada tersebut untuk meningkat amal ibadat anda.

5. AMALKAN PEMAKANAN BUAH KURMA
Buah kurna sememangnya diakui cukup tinggi khasiatnya. Ia bukan sahaja baik untuk kesihatan badan malahan baik untuk kulit. Buah kurma mengandungi protein, vitamin B6, serat dan mineral. Ia juga dapat menjauhkan kita daripada berdepan dengan infeksi kulit selain melambatkan proses penuaan. Amalan memakan kurma adalah sunat. Ambil tiga biji kurmma setiap kali berbuka kerana ia membantu mengembalikan semula paras gula di dalam darah ke tahap yang normal.

6. MANDI DENGAN AIR SEJUK
Jika sebelum ini anda sering menggunakan air hangat ketika mandi, maka pada bulan puasa ini cubalah ubah cara tersebut. Mandi dengan air hangat boleh menyebabkan lemak pada lapisan epderdemis kulit hilang dan akhirnya mengakibatkan kulit menjadi kering. Manakala air sejuk dapat memberi dan membekalkan kesegaran buat tubuh anda.

7. AMBIL VITAMIN ATAU MULTIVITAMIN
Agar sentiasa kelihatan cantik dan segar jangan lupa untuk mengambil vitamin atau multivitamin tambahan untuk tubuh anda. Berpuasa menyebabkan tubuh kekurangan zat-zat tertentu yang kebiasaanya diperolehi dibulan lain. Pastikan anda mengambil vitamin A, C dan E untuk menjaga kehalusan kulit,.