BSP( Blood Sugar Procedure) Test

Ramai dah tau kan BSP ni untuk mereka yang telah melakukan ujian MGTT sebelum ni dan bacaan ketika ujian MGTT melebihi 7, macam kes saya, bacaan saya adalah 7.82, secara automatik tersenarai sebagai orang yang layak melakukan ujian BSP :(

Sejak dapat tau tentang kelayakan melakukan ujian ni, memang saya dah mula tak senang duduk, tiba-tiba takut pulak nak makan itu ini...hasilnya berat turun sedikit, lagi susah hati bila berat turun kala mengandung..pendek kata serba serbi tak kena hanya kerana takutkan gula dalam darah meningkat.

Saya mula puasa pukul 9 malam tadi..pagi-pagi tadi masa bancuhkan teh panas untuk suami, saya sempat mencicip sedikit teh tersebut ( nak rasa cukup manis tak..)..risau jugak kalau sekadar mencicip begitu menyebabkan bacaan gula naik selepas test tu nanti.

Pukul 8, terus ke makmal...seperti biasa, saya bukan orang yang awal...lebih kurang 10 orang dah menunggu giliran..sekejap je prosesnya...bacaan terus di ambil time tu jugak, bacaan saya untuk awal pagi tadi adalah 4.8.

Balik rumah terus bersarapan - nuget 1 ketul, Quaker Oat semangkuk kecil, epal hijau dan segelas Susu HL.
Lepas tu minum 1 liter air masak dan terus tak makan apa-apa sehingga jam 11.30, ini adalah untuk proses pengambilan darah kali ke 2.

Bacaan untuk kali ke 2 adalah 4.4, turun sikit berbanding pagi.

Makan tengah hari agak banyak, masak nasi beras herba Taj Mahal , ngam-ngam dapat sepinggan nasi, ikan  kembung panggang seekor, ikan singgang dan ulam-ulaman hijau, epal hijau dan air limau kosong.

Pukul 6, sekali lagi beratur untuk proses pengambilan darah kali ke 3.Bacaan 4.8.

Makan malam adalah sepinggan mee goreng , segelas susu HL, sebiji epal hijau. Bacaan pada pukul 10 adalah 5.8.

Setakat ni nurse cakap semuanya normal dan tunggu hari pemeriksaan pada 21/1/2013 nanti.



0 comments :

Catat Ulasan