Entry orang keletihan| Baca kalau rasa perlu baca

Alkisahnya....dek kerana terlalu risaukan anak nak masuk sekolah hari ni, tidur malam pun asyik terganggu.

Bila tiba harinya, saya menunggu Umar di Sekolah Agama bermula 7.30 pagi hingga tamat jam 11 pagi. Alhamdulillah untuk sekolah agama ni , Umar sekelas dengan sahabat baik dia di tadika dulu, jadi semangat beliau berada di tahap tertinggi untuk ke sekolah agama.

Paling saya risau kalau-kalau dia nak ke tandas dan dia tak tau macam mana nak buang air dengan keadaan berkasut berstoking, bersampin, berseluar panjang, dalam tandas tu langsung tak ada tempat untuk mengantung seluar atau sampin, semua pakat buka sampin di luar tandas..... kebetulan sehari dua ni Umar asyik cirit birit je...sat ok, sat tak ok. Itu yang menambahkan tahap kerisauan saya. 

Alhamdulillah, tiada apa yang tidak diingini berlaku  sepanjang di sekolah agama pagi tadi. Syukur sangat-sangat, tak putus-putus saya berdoa agar segalanya dipermudahkanNYA.. tak tau la mak mak lain macam saya juga atau macam mana, saya rasa mungkin orang lain lebih cool.

Sebenarnya Umar memang nak buang air kecil pagi tadi, saya bawak la dia ke tandas, time nak masuk tu, ada la seorang pelajar tahun 2 yang anu nya tersepit pada zip seluar..terus Umar tak jadi buang air, dia cakap ngeri ngeri ngeri dan lari balik ke kelas. Sudahnya balik rumah jam 11 tu baru buang air.

Untuk hari pertama ni, Umar tidak singgah di tadika untuk transit selama 2 jam sebaliknya ikut saya balik rumah. Cuaca panas terik hari ni, rasanya macam kering segala air dalam badan..sudahnya saya meneguk teh  ais sampai rasa betul-betul nak muntah teh ais ( dah lupa diri tentang bacaan gula dalam darah la tu!)

Jam 12.40 keluar bersama Umar untuk hantar di ke sekolah kebangsaan pulak...time ni matahari bersinar cukup terik...ohhhhh kesian  Umar bila dia cakap belum hilang penat dah kena sambung penat lagi. (Sabar la nak...hari tu cakap nak jadi pilot, kalau nak jadi pilot memang la kena berpenat lelah banyak-banyak ):)

Sesak betul jalan nak masuk ke sekolah kebangsaan tengah hari tadi..dalam panas terik macam tu, aircond kereta Kancil saya seolah-olah tidak berfungsi sama sekali.

Jam 1.20 sampai sekolah.....Nadhirah dah siap menunggu di transit untuk mengambil pakaian untuk sekolah agama. Bab Nadhirah ni saya tak perlu risau lebih-lebih kerana dia dah pandai menguruskan diri, yelah dah darjah 4, melampau la kan kalau semuanya masih memerlukan mama untuk mengurusinya.

Kelas Umar di tingkat 4....betapa longlainya lutut saya memanjat tangga sampai ke tingkat 4 , bercampur pulak dengan deraian peluh yang keluar daripada segenap liang rongga.....letih jangan cerita la..... Mengah-mengah saya bercakap dengan guru kelas Umar, bukan bercakap apa pun, sekadar memberikan penyata gaji suami saya yang terbaru ( saya dan Umar adalah pasangan paling akhir sampai ke kelas he he).

Umar duduk di bahagian belakang sekali....rileks je nampaknya dia....tengah-tengah merenung Umar, teringat la pulak yang saya terlupa nak masukkan anak tudung di dalam beg tukar pakaian Nadhirah, adoiii laju-laju turun tangga yang 4 tingkat tadi, berlari ke kereta dan balik rumah ambik anak tudung, hantar ke transit.

Laju-laju panjat semula tingkat 4 untuk jenguk Umar sebab tadi saya blah macam tu je...dengan deraian  peluh sekali lagi saya termengah-mengah sampai atas dan time tu jugak la guru kelas meminta semua ibubapa turun bawah ( lepak di kantin)...adoiiiii sabar jelah duhai hati.

Duduk la situ saya dan ibubapa yang lain sampai waktu rehat. ...Umar turun bersama dengan 1 kumpulan kelas beliau...makan nasi lemak, saya belum sempat ajar betul-betul cara nak membeli di kantin...terlalu ramai ibubapa dan pelajar tadi.

Oh ye, saya nak komplen sikit tentang sikap segelintir ibubapa yang berada di kantin ketika waktu rehat, mereka ni tak perasan atau sengaja, tak pasti la pulak saya.....duduk anak beranak di bangku yang disediakan, makan dengan penuh santai...anak-anak lain berdiri sebab tak cukup kerusi..yang peliknya ada pengumuman dari pihak sekolah meminta ibubapa lebih bertoleransi terhadap pelajar dengan memberikan ruang tempat duduk hanya kepada pelajar untuk makan, bukan ibubapa makan sekali dengan anak. Ishh tak faham la dengan sikap mereka ni!

Saya menunggu Umar sehingga waktu rehat je, lepas tu balik buat kerja-kerja rumah.....jam 6.15 keluar semula jemput Nadhirah dan Umar...Nadhirah dah siap menunggu sebab waktu pembelajaran di sekolah agama berakhir jam 6 petang, manakala Umar pula berakhir jam 6.30 petang.

Balik rumah singgah kedai makan area rumah...tak larat nak masak sebab rasa macam sangat-sangat penat dan sakit pinggang....Saya tak makan, tengok anak-anak makan je. Lepas makan, terus balik, dah dekat nak sampai rumah, time tu kereta tengah mendaki bukit, Umar termuntah dengan jayanya. Kali pertama saya tengok dia muntah sampai macam tu sekali. 

Kiranya hari ni sangat menguji keupayaan mental dan fizikal saya...mencuci muntah di atas car seat sangatlah mencabar perasaan...Nadhirah awal-awal menasihati saya " ma, jangan stress, ingat mama nak buat BSP" ( eh apa la kena mengena stress dengan BSP, main hentam je budak ni!)

Saya mesti faham dan memang dah pun faham, musim sibuk telah pun bermula hari ini selepas 2 bulan santai je. Suka tak suka kena tempuhinya jugak. 

Lepas taip entry ni, saya mau rebahkan badan...rehatkan minda.....esok saya kerja, abahnya yang akan ambil giliran untuk jenguk Umar tetapi Umar akan mula tinggal di tadika untuk tempoh 2 jam transit sebelum ke sekolah kebangsaan.. 

Eh dah la, panjang sangat dah ni..tak ada orang baca pun tak apa....sekadar nak hilangkan penat je ni....

(Taip time otak penat memang bercelaru je ceritanya!)







2 comments :

Hanis Azla berkata... [Reply to Comments]

Salam kak aya..

mmg dapat rasakan keletihan tu bila membaca entry ni.. lagipun semalam mmg terik betul.. petang pulak hujan dgn lebatnya.. Semoga hari ini umar akan lebih bijak berdikari di sekolah.. take care ya..

Marlina Mohtar berkata... [Reply to Comments]

saya baca entry k.aya kali ni pun turut sama rasa betapa letihnya diri ni huhu. Uruskan anak2 di tambah pula tengah mengandung. Wallaaaa...tak larat rasanya.

semoga k.aya kuat..kuat dan terus kuat ye

Catat Ulasan