Tempat Pertama Ujian Tuition

Alkisahnya tahun ni Nadhirah tak perlu tinggal di mana-mana kampung ( rumah mak saya atau rumah mak mertua saya) ketika cuti panjang persekolahan yang berakhir hari ni.

Pihak transit membuka transit seperti biasa sepanjang cuti persekolahan memandangkan ada ibubapa yang keberatan untuk menghantar anak pulang ke kampung ( saya la orang tu!)

Di samping itu, pihak transit juga menyediakan kelas tuition untuk mata pelajaran teras dengan kadar harga berpatutan.

Jadi, Nadhirah turut menyertai kelas tuition tersebut..dia menyertai lebih lewat berbanding rakan beliau yang lain. Pelajar kelas tuition tu berbeza tahun dan kelas.

Tak sangka diakhir kelas tuiton, Nadhirah dapat tempat pertama , beliau berjaya mencapai tahap yang ditentukan oleh guru tuition.

Saya cakap pada dia, ini la hikmahnya Dhirah tak balik kampung. Beliau agak kecewa asalnya hari tu ketika mula-mula sekolah bercuti kerana saya tidak membenarkan beliau balik Tampin seperti tahun lepas. Saya terpaksa menimbangkan banyak perkara sebelum mengambil keputusan untuk tidak membenarkan Nadhirah tinggal di Tampin. Sekurangnya beliau tinggal di transit, ada sesuatu yang bermanfaat dapat dikutip dan dipelajari. 

Selain belajar tuition di situ, pihak transit menekankan kepentingan solat, maksudnya setiap waktu wajib solat di rumah transit . Makan minum semua berjadual seperti biasa. Waktu bermain pun mengikut jadual dan waktu menonton serta waktu untuk tidur pun ada cuma biasalah Nadhirah ni mana suka tidur siang.

Selepas makan, semua kena belajar mencuci pinggan, membersihkan meja  makan..kalau tinggal di rumah Uwan, air nak minum pun Uwan ambilkan...lepas tu 24 jam adalah main, makan dan tidur.

Malam-malam time di rumah, kalau ada kerajinan, Nadhirah akan mengaji sendirian , sekadar mengulangbaca surah-surah yang telah di baca.


Bangga betul dia ... dapat tempat pertama walaupun sekadar ujian biasa-biasa je.

Set alat tulis, cekak rambut dan dompet duit siling.






Hari Orientasi Tahun 1 Sek Keb Sungai Tua

Anak nak masuk sekolah , mama yang tak lena tidur..risau macam-macam..ini baru je untuk orientasi..esok hari sebenar persekolahan tak tau lagi macam mana debarannya.

Umar bangun awal pagi orientasi, nak kata teruja sangat tidak la , kalau dibandingkan dengan kakaknya, memang ketara la kakaknya lagi teruja..kakak dia pulak yang cepat bersiap  berbanding Umar , walhalnya kakak hanya sekadar menemankan aja.

Tak banyak gambar yang dapat diambil sebab Umar tak bagi ambik gambar dia...ntah apa-apalah pulak mood dia ni.






Semoga Umar sentiasa bersemangat untuk ke sekolah setiap hari, tak mau buat mama risau, buat mama susah hati ye!



Tahun Baru 2013, Azam Baru Wajah Baru

Dah terlupa hari ni masuk tahun baru 2013, dek risaukan bacaan gula dalam darah agak tinggi semalam segalanya jadi terlupa .

Azam baru tahun ni adalah nak jaga pemakanan , azam ni muncul selepas nurse call semalam, dang dang pasang niat nak jaga makan.

Azam-azam lain tu sama je macam tahun-tahun sebelum ni...malas nak taip lagi sekali he he.

Nadhirah pulak akhiri tahun 2012 dengan memotong pendek rambutnya. Setelah sekian lama saya mencadangkan agar dia berambut pendek tetapi cadangan saya langsung tidak dihiraukan dia, ntah angin apa yang melanda, tup tup nak potong rambut pulak..Saya sangat senang hati sebab dia bertudung sepanjang hari kalau hari sekolah, pagi-pagi mesti basahkan rambut, tak sempat kering dah pakai tudung. Rambut jadi berbau dan agak rosak.

Rambut dia kering merebang , kalau dia rajin , letak minyak sampai nampak macam lembap, tapi kalau malas, macam ni la jadinya.

Time potong rambut...di sebuah salon di Bandar Baru Selayang

Terus nampak macam muka lelaki bila berambut pendek. Tengok Umar kat belakang tu....mengacau kakak dia.