Bila banyak berbaring je...

Saya dapat MC selama seminggu, mulai Rabu lepas hingga Selasa depan...seronok tak kerja tapi tak yang seronoknya bila tak perlu kerja kerana tak sihat...kena pulak sepanjang MC tu dinasihatkan lebih banyak berbaring .

Namun begitu tidak la saya ni berbaring je sepanjang masa, ishh mana ada orang yang sanggup berbaring sepanjang masa kalau sememangnya masih mampu untuk bangun berjalan ke sana sini , kerja kat rumah ni banyak tak pernah berkurang walaupun suami ada menolong mana yang patut di dalam keadaan begini tetap juga ada kerja-kerja lain yang perlu dibuat.

Awal pagi , pukul 5 dah bangun untuk sediakan sarapan untuk 2 anakanda ..mereka ni tiap hari bawak bekal , buat masa ni la..Umar nampaknya bawak bekal ke sekolah dan pulangnya masih tak luak bekal tu bermula Rabu lepas, maklum la dah pandai guna duit di kantin sekolah.

Anak-anak bangun tidur jam 6.15, mandi dan bersiap..Umar sarapan dulu di rumah, Nadhirah tak suka makan awal pagi, dia hanya bersarapan kala waktu rehat di sekolah agama.

Lepas siap semuanya, suami akan menghantar anak-anak ke sekolah...saya dah mula membaringkan diri untuk beberapa ketika..suami pulang dari sekolah, kami sarapan sama-sama...lepas tu beliau ke tempat kerja sekitar jam 8.30 pagi.

Saya baring semula hingga saya rasa bosan dah terbaring :(..biasanya belum pukul 11 dah bangun dan duduk rehat di atas sofa, time ni penuhi masa dengan aktiviti bermanfaat .

Sebelum zohor, angkat semua kain jemuran, lipat dan gosok mana yang berkenaan. ( gosok baju sambil duduk di atas kerusi walaupun suami dah pesan agar jangan menggosok pakaian, saya tetap gosok perlahan-lahan, lagi pun tak banyak pun kalau gosok siki-skit).

Solat Zohor, makan tengah hari ala kadar je....pukul 3 berbaring semula bila terasa lenguh-lenguh pinggang.

Masuk waktu Asar, bangun semula dan lepas solat Asar duduk atas sofa semula...

Biasanya time saya berbaring, mesti banyak benda yang saya fikirkan...paling mengganggu fikiran adalah keinginan yang secara tiba-tiba je - nak belajar menjahit! kalau cerita pada keluarga dan sahabat terdekat mesti dia orang gelakkan saya sebab saya ni jenis tak ada seni dan tangan kaku memanjang, pendek kata kalau buat kerja-kerja kraftangan tu memang hancus la....tapi apa pun saya nak sangat-sangat belajar menjahit...

Selain tu fikir nak aktif semula buat bisnes online macam dulu , walaupun sekejap je dulu...jual set bersalin, bedung, barut, bengkung, rasa seronok tiap kali dapat pesanan daripada pelanggan...hmm mungkin idea ni akan saya realisasikan , mungkin lepas bersalin nanti.

Dan....suami ada menyuarakan hasrat agar saya berhenti kerja selepas bersalin walaupun mungkin keadaan kewangan kami sekeluarga akan jadi cukup-cukup-cukup makan je tapi kata suami, mungkin ada kemudahan dan kelapangan dari segi lain...yang ni saya agak berat nak buat keputusan dalam masa terdekat ni.

Esok masih bercuti tetapi rasanya banyak sikit perancangan untuk hari esok...antaranya nak ke bank dan membeli tudung untuk sekolah agama Nadhirah..hari tu masa nak cuti sekolah, guru disiplinnya cakap boleh pakai tudung awning untuk kekemasan pelajar tetapi Khamis lepas Nadhirah bagitau tak boleh pakai tudung awning, jadi kena beli tudung baru.

Sekian, cerita daripada orang yang tidak berbaring buat masa ni.