04 January 2014

Review Novel Cinta Pencuri Mimpi|Lynn Dayana

Assalamualaikum

Saya cuba mencari masa daripada 24 jam yang ada
untuk luangkan sedikit kepada hobi yang memang 
berakar umbi sejak usia 10 tahun lagi.

Membaca novel ..... ada masanya rasa macam 
membuang masa je..tetapi selalunya rasa satu terapi.

Terasa membuang masa bila novel tu tersangatlah "novel"
maksudnya tidak begitau realistik , terlalu rekaan.
Saya memang akui tak pandai nak menulis novel ,kalau tulis
jugak mungkin jadi satu mimpi ngeri kot kepada pembaca.

Tapi sebagai pembeli dan pembaca, kita ada hak untuk
memberi sedikit komen baik pujian atau kritikan.
Sekurangnya memberi peluang kepada penulis untuk
memperbaiki lagi mutu tulisan mereka.

Bermula 2014, saya tetapkan untuk membaca 1 novel seminggu,

jadi ada la bahan untuk up entry review novel tiap minggu.

Untuk minggu pertama 2014 ni, saya baru je selesai membaca 

novel Cinta Pencuri Mimpi hasil tulisan Lynn Dayana.



















Saya tidak mempunyai kearifan untuk membuat review yang dasyat-dasyat
cukuplah kalau saya katakan novel ini tidak membosankan dan tidak rugi
membeli dan membacanya.

Pendek kata - BOLEH LAYAN LA.

Mengisahkan 2 watak utama.

Zara Airis & Zahier Arshad - pandai pilih nama ye, Lynn  - ZA
Berbeza karakter tetapi serasi bersama.

Kehidupan mereka berwarna warni dengan jalan hidup tersendiri.

Permulaannya saya tidak terfikir mereka mereka akan melalui fasa
dugaan sebegitu selepas perkahwinan ZA ni.

Pertemuan pertama di dalam suasana yang sangat ringkas, 
Zahier tengok Airis jatuh pokok!

Bermula daripada saat jatuh gedebuk itu la hati sudah dup dap dup dap ..
perasaan indah mula menyelinap.
Tapi Airis tak ada rasa pun lagi pada Zahier ni.

Menulis novel bukan perkara mudah..kita menjadi penulis tentu memikirkan 
pengajaran yang ingin kita sampaikan kepada pembaca.
Kalau takat main tulis je, tak ada bentuk pengajaran yang boleh diambil
oleh pembaca, macam tak ada sumbangan rohani la pada pembaca.
Keseronokan lahiriah semata-mata je la.

Apa yang saya dapat daripada novel ni:

1. Hanya dengan mengingati Allah, hati pasti tenang

terima kasih Lynn....atas peringatan ini.
2. Kemewahan dunia tanpa bekalan untuk akhirat hanya menjerumuskan
diri ke neraka jua akhirnya.

3. Hubungan persahabatan yang akrab antara Airis, Hana dan Maiza

  serta hubungan persahabatan antara Taufik dan Zahier. Persahabatan
 yang ikhlas bukan ketika senang semata.

4. Ikatan kekeluargaan yang erat - Airis, Kak Ros dan Abang Muaz 
serta ikatan kekeluargaan Taufik. Saya senang sekali dengan kedua keluarga
ini.

5. Kasih sayang pengikat sesebuah hubungan.

6. Jauhkan diri dari tempat maksiat. Macam Zahier tu suka pergi tempat macam tu,
akhirnya terjadinya zina walaupun konon prinsip dia tak kan minum dan tiduri wanita
selagi belum berkahwin.

Apa yang saya tak puas hati sikit, macam tergantung kisah Qistina dan 
kisah keluarga Maiza tu..part tu macam longgar sikit rasanya.

Ada kesalahan ejaan jugak.

Itu jelah review daripada saya...taip dengan dibantu oleh Zahra.

Tahniah untuk Lynn Dayana!

No comments:

Post a Comment