28 February 2014

Cuti-Cuti Terengganu

Assalamualaikum,

Ini sebenarnya entry mengenai balik kampung hari tu..
bukannya seperti yang anda fikirkan..
bukan entry percutian.

Balik kampung sempena Tahun Baru Cina.

Dah kampung saya di Terengganu dan time tu memang saya sedang bercuti..
Jadi kena la kan dengan tajuk Cuti-cuti Terengganu.

Balik hari tu adalah balik kampung yang paling singkat..
3 hari je sebab sekolah Nadhirah dan Umar cuti pada hari Jumaat je..
Isnin depannya tu dah pun sekolah.

Rasa agak tergesa-gesa tetapi ini la cuti balik kampung yang paling best.

Biasa kalau balik kampung mesti memerap je.

Tapi tidak untuk kali ini.

Adik sekeluarga pun balik jugak, makcik ikut sekali.
Itu yang menambah perisa keseronokan tu.

Bertolak Khamis malam Jumaat , jam 10 malam.
Sampai di Terengganu pukul 3 kot..eh lupa la.
Lebih kurang la kot..

Jumaat lepas solat Zohor, kami pakat lepak di tepi laut.
Pantai Telipot..ala dah selalu pun up gambar pantai ni ..
Tak jauh mana pun dari rumah.

Bawak bekalan bihun goreng, keropok keping goreng, keropok lekor goreng,
Air, perapan ayam dan ikan untuk dibakar di tepi laut.



Pakat menunggu ayam siap di bakar..
yang belakang sana tu sedang membakar.
2 adik saya tu memang rajin kalau bab bakar-membakar BBQ ni.
Biasanya kami sediakan sotong sekali tapi kali ni ayam dan ikan je.
Bajet kena potong sebab kenaikan harga barang hi hi gurau je!




Cantik suasana kat sini...






Gambar makanan tak ada...sebab semua kebulur, siap je dibakar terus ngappp.

Lepas makan lepak sampai la pukul 5 lebih...

Umar dan Nadhirah memang teringin nak mandi laut tapi tak dapat
lampu hijau daripada bos besar..jadi pendam je la keinginan tu..

Seronok duduk tepi laut..tengok laut..mengadap Pulau Redang
Plan nak bercuti 1 keluarga besar kami ke sana tahun depan.
Tahun ni kita memandang dari kejauhan je dulu.

Malamnya rehat je kat rumah..

Esoknya sekali lagi kami lepak tepi laut.
Kali ni bawak bekal keropok lekor goreng dan pisang goreng.
Air kelapa muda...bestnya terutamanya musim panas macam sekarang ni.
Minum pulak ais, sejuuukkk tekak.

Lepak sampai Asar, lepas tu balik rumah.

Malamnya lepas solat Maghrib terus bersiap untuk keluar ambik angin malam.

Kali ni pakat gi ke Masjid Kristal.
Nama je orang Terengganu...ni baru kali pertama nak jejak ke situ.

Ramai la orang time tu sebab kebetulan cuti kan..
Nak pergi siang memang panas terik, pergi malam pulak gelap je 
bila bergambar.

Kejap je pusing-pusing Masjid Kristal ni..
Janji dengan Nadhirah dan Umar akan datang lagi..
Kali ni waktu awal pagi pulak.

Dan juga balik sekali lagi nak ke Muzium Losong
tak jauh pun dari Masjid Kristal ni.








Cantik kan Masjid ni? Tersergam indah.
Rasa macam tak percaya ini adalah di Terengganu.

Banyak lagi tempat menarik di Terengganu...pendek kata tak rugi la 
kalau anda memilih untuk datang bercuti di Terengganu.

Makanan pun sedap-sedap..harga makanan pun tak la mahal mana.

Kalau nak makan ikan segar, meh la tunggu di tepi -tepi pantai..
nelayan baru naik ke darat bawak naik ikan-ikan segar..

Ikan segar  manis je isinya..

Keropok lekor pun sedap kat area kampung saya ni..
setaraf la dengan keropok lekor Losong.

Apa lagi yang menarik di Terengganu ni?
Pastinya la pulau-pulaunya..

Haa yang ni kena tunggu kami bercuti di salah satu pulau
yang ada di Terengganu..lepas tu saya kongsikan.

Bajet macam dah nak perg..padahal bajetnya belum ada pun lagi.

Ok Selamat Bercuti kepada mereka yang telah memilih untuk 
datang ke Terengganu, Negeri Kami!


1 comment: