06 March 2014

UMAR DAN LELAH BERPISAH TIADA

Assalamualaikum,

Risau betul bila cuaca berjerebu begini..biasanya kalau jerebu mesti Umar senang dapat lelah. jadi ibu ni semua benda kita risaukan..bukan takat risaukan duit ringgit, kerja rumah, kerja ofis, cuaca pun jadi hal jugak untuk dirisaukan.

Satu lagi, kalau cuaca panas macam sekarang ni , kalau dah panas sangat tu tekak sentiasa
kering, Umar memang akan curi-curi bila minuman berais di sekolah. 

Tau je la orang ada ASMA ni memang bermusuh ketat dengan ais dan habuk. 

Isnin lepas Umar dah mula menampakkan tanda-tanda kurang sihat. 

Tapi dia tetap ke sekolah macam biasa. Umar tak ada masalah nak ke sekolah tapi kalau
tak sihat tu memang laju je cakap tak nak sekolah.

Macam pagi-pagi Selasa tu , celik mata je terus bagitau tak nak pergi sekolah.

Sakit kepala, katanya. 

Bila rasa badan dia, panas sangat. Dah start risau dah....

Jadi hari tu dia dapat mc. Doktor cakap demam je, paru-paru ok.

Rabu ke sekolah seperti biasa tapi time petang nak jemput dia memang nampak dia macam 
tak bermaya je...

Malam tu dah mula serba tak kena..tanda-tanda paru-paru dia sempit. Memang kena banyak
bersabar kalau dia dah mula tunjuk sikap serba tak kena macam tu.

Bagi ubat dan ambik inhaler..tidur kejap lepas tu terjaga menangis-nangis.
Sebenarnya dia rasa panas badan , tu yang dia menangis-nangis.
Ambil tuala, basahkan, letak di dahi..baru la nampak dia tidur dengan lena walaupun ada terjaga sesekali .

Kami dah faham dah dengan keadaan dia macam tu kalau dia nak lelah.

Pagi tadi ke Pusrawi untuk jumpa Dr Ruzini.

Doktor cakap paru-paru sempit tapi tidak seteruk bulan 10 hari tu.
Kali ni tak perlu masuk wad tapi kena ulang ambik gas je.

Malam ni kena ambik lagi..ni baru je lepas ambik gas.

Umar ni kan suka benar masuk wad..tadi masa Doktor cakap kali ni tak perlu masuk wad, dia memang kecewa sangat-sangat. Kita ni berdoa sepanjang masa jangan la kena masuk wad sebab insurans hanya cover 60% je daripada keseluruhan bil nanti hu hu...tapi kalau dah memang kena masuk wad, apa pun tetap masuk jugak, duit boleh dicari selagi tulang empat kerat laki bini ni masih boleh bekerja.

Perasaan dia bila dapat masuk wad di Pusrawi adalah sama seperti kita check in di hotel. Ini memang perasaan semulajadi sejak dulu lagi..orang lain semua takut kena masuk wad tapi dia sangat la happy.
Tadi dia mengomel kenapa la doktor tak bagi masuk wad.

Dia tak tau mama dia urut dada kelegaan..fuhhh...

ni gambar bulan Jan hari tu...hari ni Umar tak bagi ambik gambar dia..


Dapat 2 hari mc, dia akan tinggal bersama Zahra di rumah makcik..saya kena kerja macam biasa.
Kalau la ibu yang menjaga anak sakit dapat MC jugak kan best...

Ok la ada tip tak untuk hilangkan penyakit lelah ni?

1 comment:

  1. Kesiannya..kecik lagi.. Kita yang besar ni tengok kesian..

    ReplyDelete