Corat Coret April

Assalamualaikum

Dah tidur ye?

Kak Aya macam biasa .time macam ni baru dapat peluang tekan keyboard.

Tajuk selalunya ke laut. Takpe .. Kak Aya memang begitu.

Harap faham Kak Aya ):

Semalam ada tazkirah Zohor yang disampaikan oleh Imam Muda Fakhrul.

Sangat berkesan di hati.

Tajuk "Bersediakah kita".

Bersediakah kita untuk menemui Allah, Sang Pencipta.

Apakah bekalan yang perlu dibawa.

Apakah persiapan.

Kita sendiri pakat fikir tentang persiapannya. 


Insaf.

Alhamdulillah di surau ofis Kak Aya tu memang setiap hari ada tazkirah Zohor 

yang disampaikan oleh Ustaz-Ustaz hebat, bersilih ganti.

Ingatan untuk Kak Aya, jangan duduk dengar je tapi tang amalan, kekal bertangguh. 


Macam Ustaz Fakhrul cakap la, kita selalu fikir orang lain je yang mati, 
diri sendiri selalu terlupa pulak memang akan mati jugak.

Semua ralit sibuk dengan urusan dunia. Hari-hari kejar dateline ofis.
Dateline mati? Apa preparationnya? Jangan suka tangguhkan taubat.

Menusuk hati.

******************************************************************************************

Kak Aya akan bergerak balik ke KT esok, Insyaallah.

Gerak petang sebaik saja Ucu selesai buat dialysis.

Sebenarnya mak baru je tau kita orang nak balik kampung.

Saja malas nak riuh-riuh dulu takut tak jadi nanti mak frust pulak.

Dah lama betul kak aya tak balik kampung, tahun ni belum jejak kaki lagi.

Baik ke macam tu? Kecewa.

Selalu Kak Aya terfikir, kalau Kak Aya tukarkan situasi sekarang - 

Kak Aya yang menunggu 5 bulan untuk tengok wajah anak-anak.. 
5 bulan bukan 5 hari...

Sebak.

Tak boleh bayangkan macam mana rindunya.

Tapi Kak Aya sebagai anak? Macam tega je biarkan mak menunggu di kampung selama 5 bulan.

Ampunkan anakmu , mak.

Pasti ada je alasan untuk setiap perkara.

Malas nak layan alasan tu.

Sebab sebagai seorang mak, tak ada alasan untuk anak tidak menjenguk mak.

Nadhirah, Umar dan Zahra - jangan buat mama sama macam mama buat nenek.

Mesti jenguk mama selalu.

(Pentingkan diri sendiri je bagi nasihat macam tu..sedangkan diri sendiri tak tunjuk

contoh yang baik kepada anak-anak)

Ntah la..

Memang terasa sedih sangat.

kesibukan kerja , anak tuition , tak ada cuti..bla bla bla bla.

mak sendirian di kampung..sangat sedih saat ni.

Ya Allah...Ampuni la hamba Mu ini. 



****************************************************************************************

Tak lama lagi, 19/5/2015, kalau ikut jadual dan perancangan yang 

ditetapkan oleh pihak hospital, Ucu akan menjalani pembedahan untuk
pemasangan tapak@fistular pada lengan kiri untuk tujuan dialysis.

Ucu memang berdebar, takut, risau, semua rasa ada.

Memang kalau boleh tak nak buat, katanya.

Tapi kalau itu yang terbaik, dia redha .

Berat badan Ucu naik sikit minggu ni, Alhamdulillah.

Kalau sebelum ni memang tiap kali buat dialysis berat akan turun.

Pakaian semua kena beli baru.

Kalau pakai seluar panjang, baru je angkat ke pinggang zrruuuutttt melorot hingga ke kaki.

Kurus sangat. Sekeping.

Ucu selalu cakap, nikmat sihat dah diambil semula olehNYA.

Jadi kita yang sihat, wajib mensyukuriNYA.

Insaf lagi.

******************************************************************************************

Pernah tak rasa seperti berserabut walhalnya tak ada apa-apa masalah pun.

Pernah tak rasa sunyi walhalnya riuh rendah sekeliling.

Pernah tak rasa kosong sedangkan macam-macam perkara menunggu untuk diurusi.

Pernah tak rasa macam nak jerit tapi tak tau nak jerit apa.

Kak Aya ada waktunya melalui saat begini...dulu..dulu masa usia nak menginjak 35,36 tahun..kerap rasa begini. ..sekarang pun kadang-kadang ada terasa tapi cepat-cepat kita mengingati Allah.

HATI..ada masalah.

HATI...ada calar.

HATI...ada sakit.

HATI...ada keras.

Sejak tu, Kak Aya sering mencari jalan untuk ubati hati.

Sampai hari ni, hati masih menjalani proses pembersihan.

Namun ada muncul tenang berbanding dulu.

Kak Aya percaya proses kematangan sedang berlaku.

Kita sedang mencari arah tujuan kehidupan yang sebenar.

Kita mula faham tujuan kehidupan.

Insaf dan kerdil sangat.

******************************************************************************************
SEKIAN .TERIMA KASIH. 

3 comments :

aizamia3 said... [Reply to Comments]

Situasi melibatkan hati yang telah berlaku pada kak Aya, saya sedang melaluinya..

Tihara said... [Reply to Comments]

insha Allah kalau dapat call dan mesej
terubat rindu mereka
tapi tak sama kan kak aya,
moga dimudahkan segala urusan kak aya sekeluarga :)

Diana Rashid said... [Reply to Comments]

saya pun jarang balik kak..dulu masa anak kecil selalu jugak la balik..tapi sejak dia sekolah memang susah nak jenguk mak selalu..boleh call je la kerap2..

Post a Comment