Kejar 5 perkara sebelum 5 perkara

Assalamualaikum

Cepat eh masa bergerak, dah pun masuk bulan April...lagi 5 bulan untuk Nadhirah bersungguh-sungguh ulangkaji pelajaran untuk UPSR September nanti..hmm cakap pasal UPSR & Nadhirah ni, memang kena banyak sabar sungguh..dia ni lebih aktif dengan kegiatan luar berbanding fokus kepada UPSR, tak tau la kot masa dalam kelas dia fokus 100% kepada apa yang cikgu-cikgu ajar. 

Kalau kita bebel sikit mula la dia sentap...begini la cabaran seorang ibu..hari-hari mencabar..bab anak-anak ni kita cerita kemudian.

Sebenarnya niat utama nak cerita adalah tentang 5 perkara..

Pernah dengar kan kejar la  5 perkara sebelum datangnya 5 perkara?

Sihat sebelum Sakit
Muda sebelum Tua
Hidup sebelum Mati
Lapang sebelum Sibuk
Kaya sebelum Miskin

Antara 5 perkara ni kan, Kak Aya nak fokus dalam entry ni kepada Sihat Sebelum Sakit.

Kita ni sebenarnya selalu fikir apa-apa je mesti orang lain yang kena, kita tak kena.

Faham tak apa yang Kak Aya maksud kan?

Mati tu untuk orang lain je, kita ni macam hidup selamanya .. ini Kak Aya cakap mengenai diri Kak Aya sendiri, tiada persiapan rapi , tiada kesedaran seolah-oleh tidak akan berlaku kepada diri sendiri.

Bercakap tentang Sihat Sebelum Sakit ni, Kak Aya dapat rasa Kak Aya memang tidak boleh dikategorikan sebagai Sihat Sebelum Sakit , mungkin kategori Tidak begitu sihat yang menghampiri Sakit.

Kak Aya ni menghadapi masalah obesiti dah banyak tahun...masa lepas pantangkan Zahra 1 tahun 10 bulan yang lepas, dapat turunkan berat badan daripada  80kg hingga 62kg tapi sekarang mencanak kembali kepada 77kg.

Memang sangat tidak sihat la kan? Walaupun gedempol tu selalunya akan diusik secara sinis sebagai 
"sangat sihatnya awak sekarang...."

Bukan tak ada kesedaran untuk berdiet atau jaga makan atau apa, tapi masalah istiqomah tu...susah sungguh nak bermujahadah melawan nafsu makan.

Sejak Ucu disahkan mengalami kegagalan buah pinggang, kesedaran untuk kurangkan berat badan begitu kuat.

Kak Aya tak berminat nak cuba sebarang ubat yang boleh menurunkan berat badan buat masa ni. Memang macam-macam pil, vitamin, minuman yang menjanjikan penurunan berat badan segera, lambat sikit, lambat banyak...pilih je ikut kemampuan kewangan..

Oleh kerana belum habis ganti puasa, cara terbaik buat masa ni adalah berpuasa dan semoga dengan keberkatan melakukan ibadah puasa tu dapat menurunkan berat badan sekilo dua.

Bila dah disahkan sakit apa-apa , memang time tu nak menyesal pun tak  berguna, last-last salahkan diri sendiri atas kedegilan lampau.

Dahla kuat makan, malas nak exercise..memang gabungan yang sempurna la untuk memelihara lemak dalam badan...lemak pun membiak dengan jayanya.

Sebenarnya 5 masa sebelum 5 masa tu kalau diamati memang saling berkait sebenarnya... salah satu perkara atau formula untuk mendapat kejayaan di dalam hidup dunia akhirat berdasarkan 5 perkara ni adalah MENGHARGAI MASA YANG DIBERIKAN.

Kak Aya runsing jugak sebenarnya bila fikir tentang kesihatan ni sebab bila kita dah mula sakit-sakit,banyak la perkara lain yang mula akan jadi terhenti atau slow ...contoh kalau sebelum ni kita boleh buat beberapa urusan dalam masa yang singkat , bila dah sakit mungkin satu urusan je pun yang mampu kita buat..selebihnya memerlukan pertolongan orang lain.

Harap sangat dalam kejar balik waktu walaupun dah jauh meninggalkan Kak Aya, waktu untuk capai balik tahap kesihatan yang memuaskan.

Kena mula belajar susun atur pola pemakanan dan ikut dengan penuh disiplin - ini kunci utama. 

Ok la rasa macam berbelit pulak ayat-ayat dalam entry ni, mungkin sebab waktu ini dah melebihi waktu yang sepatutnya tidur.

Tidur pun penting untuk kesihatan.

Ok bye dulu ..nak tidur sekarang.

Selamat awal pagi.




1 comments :

Diana Rashid berkata... [Reply to Comments]

biar berat turun secara semula jadi..daripada makan ubat tu risau jugak kesan jangka panjang nya..bersenam ,minum air,kurangkan nasik..cara tu saya dah cuba dulu...memang berkesan setahun berat saya turun 20kg..sampai sekarang berat saya masih lagi Normal bacaan BMI nya.

Catat Ulasan