Memori Semalam - PART 1

Assalamualaikum,

Banyak hari tak dapat update, busy dengan kerja ofis yang tak pernah ada penghujugnya..biasalah kan, tu periuk nasi kita, kena la lakukan dengan penuh amanah dan rasa tanggungjawab.

Ni curi masa untuk berblog sementara Zahra sedang melayan cerita Upin Ipin , dapat lah taip beberapa perenggan.

Untuk siapkan satu enty boleh memakan masa berjam-jam untuk disiapkan. Anak dara tu akan menyibuk nak pegang mouse bila on pc.

******************************************************************************************

Entry bersambung lagi lepas Zahra tidur..baru senang nak menaip.

Cadangnya hari ni nak cerita tentang kisah-kisah masa dulu-dulu..kisah mana-mana yang datang dalam ingatan untuk diterjemahkan dalam bentuk penulisan untuk tatapan anak cucu di masa depan..dan mereka yang sudi datang menjengah ke sini....ada sesetengahnya dah pernah cerita pun sebelum ni...pejam mata je la ye.

Kak Aya ni lahir daripada keluarga yang sangat sederhana..nak kata susah tu tak la susah sangat,senang pun tidak ..serba serbi sederhana.

Arwah ayah kerja macam-macam..mula-mula kerja sebagai nelayan di Mersing, lepas bekerja di pelantar minyak..2 minggu di darat dan 2 minggu lagi di laut..tak lama kat situ, kerja sebagai penjual ikan..time ni best sebab dapat makan ikan , udang, sotong yang fresh setiap hari. Last ayah kerja sebagai kelindan lori balak .

Kami semua ni tinggal serumah dengan tok dan tok ayah ( keduanya dah arwah, ALFATIHAH).

Tak banyak yang masih tersimpan dalam ingatan babak-babak kehidupan sebelum bersekolah dulu, ada tak ada ingatan tentang keseronokan bila ayah belikan lampu gasolin ( org Terengganu panggil lampu spirit), menjelang malam ayah akan nyalakan lampu tu dan rumah akan terang benderang...rasa satu keseronokan yg amat sangat bila dapat cahaya.

Keseronokan berganda bila selepas tu bila kampung dah mula ada letrik, ayah belikan TV , hitam putih je tapi tahan lama berpuluh tahun..TV yang ada pintu buka tutup tu.

Tahun 1980, Kak Aya mula masuk darjah 1..dah lama kan? Seminggu ayah menunggu sepanjang hari di sekolah..hi hi buat malu kat anak-anak je ..lepas habis seminggu ayah tunggu sampai loceng berbunyi je, lepas tu dia cabut balik la...

Bila ayah cakap - "ayah balik dulu ye?"
Laju mengangguk, tak berani weh nak geleng, arwahnya tegas bab-bab sekolah ni.

Ayah melangkah je, airmata berjejeran....begitu  la setiap hari sehinggalah airmata dah kering kot barulah tak menangis dah.

Sejak airmata dah kering, kehidupan di sekolah amatlah membahagiakan hihi...

Kak Aya ada 5 adik ..1 perempuan dan 4 lelaki..agak rapat jugak la jaraknya menjadikan Kak Aya ni kakak yang paling sibuk antara rakan sebaya.

Dalam usia 12 tahun, peranan sebagai seorang kakak dah hampir sama macam peranan seorang ibu..ada waktunya rasa macam nak protes...sebab nak kemana je mesti bawak sorang dua talibarut sebagai peneman..terasa leceh la...menyusahkanla...macam-macam la..biasalah budak baru nak up..up la sangat kan?

Usia 13 tahun, Tingkatan 1..masuk sekolah berasrama..sekali lagi hidup dihujani airmata..kali ni banyak pulak airmata dalam kolam tadahan..berbulan-bulan menangis pun tak kering-kering...memang tiap kali nak ke asrama, menangis bersungguh-sungguh...sampai naik tingkatan 3 pun tak berubah-ubah..asal sampai asrama petang Sabtu, haa mula la drama airmata dalam dorm..

Kak Aya berada di asrama hingga penghujung Tingkatan 4 je...ketika cuti sekolah akhir tahun, ayah terlibat dengan kemalangan jalan raya dan meninggalkan kami untuk selamanya. Tragedi berlaku pada 24 Nov 1989 kekal terpahat dalam ingatan, masih basah lagi ni...

Pagi Jumaat, 24 Nov 1989..ayah membawa pulang ikan keli, dia dapat daripada kawan..pastinya tok akan masakkan lauk kegemaran ayah, kari ikan keli...tok yang selalu jadi chef kat rumah tu, mak hanya sebagai pembantu chef. Ini adalah kerana tok sangat cerewet orangnya tentang masakan..so itu memang kerja dia la..

Tengah hari Jumaat, 24 Nov 1989, kami makan bersama...hari ni ada gurauan antara kami..sebenarnya kami jarang bergurau dengan ayah...betul, memang sangat jarang sekali bergurau....kalau dia ada di rmah kami lebih senang bercakap secara perlahan-lahan, berjalan ayu gemalai sebab tak nak bagi berbunyi..tau je la rumah kampung kan rumah papan...jalan kuat sikit berbunyi-bunyi la lantai..ayah pulak kerja kelindan lori balak time tu..hari cuti adalah hari untuk dia berehat.

Berbalik kepada kisah dihari kemalangan itu, ketika sedang makan tengah hari tu, jiran sebelah rumah datang rumah ( dia ada datang sebelum tu untuk pinjam motorsikal ayah)..dia bagitau motor ayah tu tiba-tiba tak hidup pulak...dia mintak ayah datang tengok , kejadian tu di kampung sebelah.

Dah siap makan ayah pun turun, memakai kain batik bertanah merah.( memang orang lelaki sebelah Pantai Timur lebih kerap memakai kain batik berbanding pelikat), mak menegur gaya ayah berjalan, katanya ayah kamu tu berjalan  pincang pulak dah..ntah la pincang macam mana, Kak Aya tak hirau pun komen mak tu.

Rasanya tak la lama sangat daripada tempoh ayah turun, datang pulak sedara tergopoh gapah..

"Jusoh berlanggor, mati doh agoknya"

Itu perkhabaran yang sangat pedih..tanpa berlapik, ayat yang betul-betul jelas.

Punya la mak terkejut, lemah longlai dia jatuh melorot.

Memang mak tak begitu sihat dah beberapa bulan.

Sebagai anak sulong, pastinya Kak Aya mesti kuat sekalipun hati serenyuk tisu basah...memang tarikh tu adalah permulaan sebuah kehidupan ..satu perjalanan yang sangat jauh.

Ok baru perasan dah panjang sangat dah ni...nanti jadi cerpen pulak..kita sambung lagi ...Insyaallah.







1 comments :

Diana Rashid berkata... [Reply to Comments]

Sedihnya kak,..Dapat bayang kan keadaan masa tu..Alfatihah untuk ayah kak Aya..

Catat Ulasan