09 April 2015

Memori Semalam - Part 2

Assalamualaikum,

Kak Aya nak sambung lagi kisah yang tertangguh 2 hari lepas. Kisah perjalanan hidup menjadi anak yatim.

Selepas mendengar perkhabaran yang dibawa oleh saudara tentang kemalangan ayah, Kak Aya mengikut jiran terus ke Hospital Besar Kuala Terengganu ( Kini Hospital Tuanku Zahirah). Sesampai je di hospital, ramai saudara mara ayah berkumpul di luar Wad Kecemasan. Ayah memang mempunyai saudara mara yang sangat ramai.

Sayunya  hati Kak Aya ketika itu...kosong perasaan.. melihat pemandu ambulan membersihkan ambulan yang dipenuhi darah ayah diruang dalam ambulan hati seperti hancur retak seribu.selepas tu terdengar nurse memanggil waris.. Kak Aya masuk ke dalam wad kecemasan dengan 1001 rasa, beberapa nurse sedang mengelap darah..ayah dah tak ada...pergi untuk selamanya.

Keluar dari wad kecemasan, semua mata memandang langkah longlai Kak Aya..hati dipagut pilu yang amat.

Kak Aya berjalan keseorangan seperti di tanah lapang tanpa sesiapa..seolah berjalan tanpa penghujungnya..perasaan yang amat kosong. Tanpa Kak Aya sedar, sKak Aya separuh meraung tiba-tiba, tetapi raungan tu tak berpanjangan setelah mata Kak Aya melihat airmata tok ayah mengalir lebat .

"ini cucu ambe ni..cucu ambe...anak arwah" tok ayah mengongoi..kali pertama sepanjang hidup saya melihat tok ayah mengongoi begitu...saya terus terdiam dan berlagak tenang.

Kami semua pulang untuk menguruskan pengebumian ayah.

2, 3 hari Kak Aya seperti di dalam dunia sendiri. .sukar nak bayangkan kehidupan tanpa seorang yang bergelar ayah kerana mak Kak Aya tidak pernah bekerja sebelum ni, tambahan pulak dia adalah masalah mild stroke sejak kecil lagi.

Dalam fikiran Kak Aya hanya terfikirkan tentang berhenti belajar, tak perlu ambil SPM, terus kerja kilang...itu pemikiran dengan akal yang pendek sebenarnya.

Bila tahun baru 1990 bermula, Kak Aya ke asrama seperti biasa tetapi emosi berbeza...sarat dengan kesedihan. 

Kak Aya redha dengan pemergian ayah.. Allah lebih menyayangi beliau tetapi Kak Aya terfikir bagaimana untuk teruskan kehidupan setelah tiada ketua keluarga.

Kurang 3 bulan kembali ke asrama, Kak Aya bertukar sekolah, balik belajar di sekolah berhampiran dengan rumah, tak hampir sangat pun, perlu naik bas, basikal atau motorsikal untuk ke sekolah. Kak Aya rasa agak terganggu emosi kerana rasa kehilangan begitu menyelubungi perasaan, sebelum ni pun asyik banjir airmata je bila kembali ke asrama,tambahan pulak ayah dah tak ada, sentiasa pecah kolam airmata ni.

Dipendekkan cerita keputusan SPM Kak Aya tak cukup bagus...keputusan untuk bertukar sekolah selepas pemergian ayah bukanlah satu tindakan yang bijak namun tidak la Kak Aya kesalkan kerana ada beberapa kebaikannya bila Kak Aya bersekolah di kampung, antaranya Kak Aya dan adik-adik semua saling berkongsi beban. Mak turut sama merasa lega kerana Kak Aya seolah menjadi kekuatan utama daripada 6 orang anaknya itu.

Tamatlah ringkasan kisah sedih dan perit 1989 dan 1990.

1991 - Kak Aya ambil lagi sekali SPM. 
1992 - Dapat tawaran melanjutkan pelajaran di Uitm,Kak Aya tolak kerana Kak Aya fikir nak bagi peluang kepada adik-adik belajar setinggi yang boleh.
1993 - Kak Aya mula kerja di Jabatan Perangkaan sebagai Pembanci Sambilan,abis kontrak pada tahun 1995.

Selepas pemergian ayah, bila tiba musim nak buka sekolah, Kak Aya dan adik-adik akan ke bandar Kuala Terengganu untuk membeli pakaian sekolah adik-adik. Bila sekolah buka, hari pertama tu, Kak Aya yang akan hantar adik-adik ke sekolah.

Begitu juga bila nak buat persiapan hari raya, Kak Aya la yang akan bawak adik-adik, naik bas pergi shopping baju raya.

Dulu tak ada sangat orang nak bagi bantuan kepada anak-anak yatim, mungkin kerana fahaman politik keluarga kami yang berbeza jadi tiada bantuan daripada pihak kerajaan yang sampai ke tangan kami.

Tapi ketika itu, kami memang tidaklah egitu mengharapkan bantuan sebab ayah ada meninggalkan duit insurans dan duit KWSP untuk kami ..cukuplah untuk biaya persekolahan dan makan ala kadar.

Tok Ayah pulak membanting tulang di sawah padi..katanya, biarlah tak ada ayah jangan tak cukup makan...dengan adanya beras kita boleh kenyang, tak akan berlapar sekali pun tak ada lauk lain. Memang kesian tengok Tok Ayah yang kurus , dah berusia lanjut tetapi perlu bekerja keras untuk menyara 6 orang anak yatim.

Ketika itu, hubungan kami adik beradik sungguh rapat..banyak sekali kenangan antara kami adik beradik disaat sukar begitu. Masih basah dalam ingatan sampai kini.

Saat terima gaji walaupun kecil saja , Kak Aya belikan nasi ayam atau apa-apa makanan yang agak lazat , makan beramai dengan adik-adik, mak, tok dan tok ayah, riuh rendah di dapur.

Pemergian ayah banyak mengajar Kak Aya tentang tanggungjawab. 

Akhir 1995, kontrak Kak Aya tak disambung lagi kerana tiada projek yang akan dijalankan dalam masa terdekat itu. Jadi pengganggur la kejap kat rumah. Ketika tu memang sentiasa berdoa agar dapat cari jalan untuk ke KL , nak tinggal dengan Ucu ...sebab tak nak kena pinang hi hi...lawak betul alasan.

1996 - Mula melangkah kaki ke kota batu, Kuala Lumpur.

Sampai jumpa lagi nanti ye..Insyaallah






2 comments:

  1. maknanya lepas tu mak Kak Aya tak kerja la ye?AlhaMdulillah sebab dipermudahkan jugak walaupun keputusan SPM tak berapa bagus..kan??

    TUDUNG DAH SAMPAI KAK..
    Suami kata saya cantik la pakai tudung tu,'maklum la..saya mana ada pernah pakai Aidijuma sebelum ni..heheh

    ReplyDelete