14 April 2015

Sembang Mak Alang

Assalamualaikum,

Dah tidur ek semua? Mentanglah hujan lebat selebatnya semua dah off lampu..Kak Aya tengah mesin baju tu, 2 anak dah tidur, 1 lagi tengah buat homework, baru balik tuition ..basah kuyup dia...pengorbanan seorang pelajar .

Pengorbanan seorang bapa pulak meredah banjir sepanjang jalan menuju ke tempat tuition.

Pengorbanan seorang ibu? Mengadap PC...tengah cari beberapa info sebenarnya ...info tentang kesihatan dan kecergasan.

Sejuk sikit malam ni hujan turun selebatnya ...terasalah sikit kedinginannya..kalau tidak bermandi peluh sepanjang malam, rumah Kak Aya tak ada aircond.

Mula -mula nak belanja gambar terbaru Kak Aya yang sihat walafiat ni. Alhamdulillah.





Jelas kan ke- sihat-an nya Kak Aya ni...tengok tang pipi tu...dagu tu..lengan tu..perut tu..ahh semua la

Bandingkan pulak dengan orang sebelah tu...alahai ....

Sebenornya Kak Aya ni memang berisi sejak kecik lagi...memang tak dapat ingat la bila saatnya berbadan ramping macam kawan-kawan..jealous sangat rasanya...apa pun syukur la kerana tetap jugak sihat dan cergas melakukan kerja ofis dan kerja rumah.

Dulu masa belum kahwin, Kak Aya pernah join kelas aerobic kat pejabat...tapi sejak beranak pinak ni, tak ada aktiviti senaman yang khusus..kerja rumah tak abis-abis...

Dengan kerja sebagai driver tak bergajinya...ke sana ke sini.tapi badan tak susut langsung..

Nampak sangat kan kalori masuk lebih banyak daripada kalori yang dibakar hu hu...

Ni tengah fikir jugak ni,nak exercise waktu bila la agaknya..memang macam tak tau bila...sampai bila bila he he.

Bangun tidur jam 5 pagi..selalunya baru je bergerak selangkah dua Zahra akan terjaga sama, dia nak menyusu..kadang-kadang bukan nak menyusu sangat pun tapi lebih kepada nak kita ada kat sebelah dia..sudahnya Kak Aya akan sama-sama terlelap semula , kadang tu sampai azan Subuh berkumandang..dah mula la kelam kabut ..siap itu ini zup zap dah sampai masa nak keluar untuk ke pejabat.

5.15 waktu balik, sampai rumah biasanya Maghrib...letih jangan cerita la kan, semua sama sama tau sama sama faham la keadaannya kalau dah bekerja kan?

Sampai rumah je , mula-mula memang pakat kelam kabut nak mandi, solat, mengaji, makan malam..yang Zahranya pulak time ni la menangis nangis nangis nangis nak menyusu, ye la kan tinggalkan dia sepanjang hari...Zahra memang tak nak susu lain ..kesian dia...susu Kak Aya pun dah tak banyak, ntah berapa titis yang dia dapat minum setiap hari..pam pun dah tak nak keluar lagi dah.

Waktu malam boleh dikatakan masa untuk Zahra...selagi dia tak tidur memang tak boleh berenggang la.. hanya ibu yang memahami perasaan seorang ibu..letih penat seorang ibu...tapi ibu tetap bersemangat dan ceria sampai ke waktu tidur..sedar-sedar bila dah baring tu terasa la yang amat lenguh semua anggota sendi.

Kalau tak tengok blog biasanya jam 12 malam dah tidur..dah siap gosok baju dan tengok buku anak-anak. Kalau tengok blog masa tidur akan lari lari lari..kadangnya sampai 4 pagi masih terkebil-kebil depan PC,tak update blog pun, mengadap je yang lebih.

Ni yang pening sikit ni , waktu mana nak celah untuk exercise, waktu sebelum tidur atau seawal 4 pagi ?

Rasanya baik time 4 pagi kan?

******************************************************************************************
Kak Aya memang tak masak sepanjang weekdays....masak time weekend je..biasa beli je dari gerai kakak taman sebelah ni ha..macam-macam lauk ada..semua panas - panas.

Beli dan bila sampai rumah jam 7.30 tu ,lepas anak-anak dah siap mandi, solat dan mengaji, terus makan malam...anak-anak memang balik dalam keadaan perut kosong, tak sesabar dia orang nak makan.
Kak Aya memang respek la pada kaum ibu yang bekerja dan  dalam masa yang sama boleh masak hari-hari untuk keluarga.

*****************************************************************************************

Sekarang ni kalau ada masa untuk sembang-sembang dengan sahabat baik Kak Aya di pejabat tu, topik selalunya mengenai GST..dua maksud GST pada kami...satu GST yang memang GST tu la...kadang-kadang sampai takut nak berbelanja tapi mana mungkin tak berbelanja kan? Kita ni memang jenis berbelanja untuk keperluan je tiap bulan...pakaian pun dah lama tak bertukar...tudung Aidijuma je pun yang mampu beli sesekali, yang RM10 sehelai tuuu..

GST yang satu lagi adalah Gemuk Sangat Tuu...ini merujuk kepada tuan punya badan la...sahabat tu kurus je tapi tak pernah dia rasa dia kurus..hari-hari cakap dia gemuk gemuk gemuk selama hampir 20 tahun persahabatan kami...adoooi la...

******************************************************************************************
Ok la dah nak pukul 12 tengah malam dah ni..meraban je Kak Aya ni macam orang mengigau pulak ntah apa-apa cerita.

Kita stop dulu.

Mintak maaf sangat-sangat sebab belum ada waktu untuk blogwalking..untuk DianaRashid terima kasih banyak-banyak hari-hari datang sini.


3 comments:

  1. singgah dan follow

    Ikhlas Dari :
    www.hajarshikin.com

    ReplyDelete
  2. dilema biasa ibu yang ada anak kecil kak
    kalau saya time kerja dah kira exercise sebab turun naik tangga...hehe
    saya follow sini ye #568

    ReplyDelete
  3. saya pulak dulu bersenam sebelum tidur..sebab bila siang kerjanya makan je..jadi tak nak makanan tu bertukar jadi lemak masa tidur saya bersenam la dalam umah sebelum tidur..setengah jam melompat sampai berpeluh2 baru mandi tidur..tidur nyenyak lak tu..heheh

    ReplyDelete