CINTAKU LURUH DI OXFORD - NOOR SURAYA & IMAEN

Assalamualaikum,

Kak Aya ni dah jarang baca novel..rasanya bermula akhir 2012, Kak Aya mula rasa jemu dengan novel..bila mula mengandungkan Zahra, perasaan jemu tu meluap luap , tak boleh nak tengok novel....rasa nak muntah.

Lepas habis pantang, ada cuba jugak baca sebuah dua..itu pun baca novel daripada novelis yang Kak Aya betul-betul suka je.

Tahun 2014 macam tak baca apa-apa novel...tahun ni dah hampir penghujung dah , baru sebuah yang betul-betul Kak Aya baca dari mula hingga ke noktah terakhir.

Cantikkan cover novel ni? Tenang je rasa di hati.

Ni novel pertama Noor Suraya dan Imaen yang Kak Aya baca ...tak pernah baca sebelum ni..ntah la kenapa, tak perasan kot .

Terpandangkan je cover novel ni yang dipegang oleh seseorang yang tidak dikenali ketika di dalam LRT, menyebabkan hati ni menggebu untuk mendapatkannya.

Cuba bertanyakan pada adik Kak Aya, dia ada beli tak novel ni...dia cakap ada. ..hari tu jugak pergi rumah Ucu, ambik novel ni.

Novel cinta tapi bukan kisah cinta klise yang selalu kak aya baca..

Ok sebab apa Kak Aya suka novel ni:

1. Kisah pelajar di UK , lebih tepat di Universiti Oxford (LHM) - kak aya ni memang dah lama berangan nak jelajah UK ha ha jangan la gelakkan kak aya tau...salah satu angan-angan , tak pasti akan jadi kenyataan atau kekalkan angan-angan. Teringin nak lalui suasana 4 musim..hmmmmm dah dah la kak aya..


2. Jurusan yang diambil oleh Zuha - English & Literature menjadi salah satu jurusan yang pernah Kak Aya impikan...tapi ini memang kekal tersimpan di dalam hati je...tak ada harapan untuk dipenuhi .

3. Kisah di Bukit Dussex sangat indah...terasa seperti berada di kampung Kak Aya walaupun kampung Kak Aya tidak sama seperti yang digambarkan di dalam novel tersebut...suasana yang digambarkan tu terasa begitu dekat di hati.

4. Sifat pemalu pasangan sejoli  ( Falah & Zuha) tu seperti sama je dengan Kak Aya hik hik....perasantan.

5. Kak Aya suka nilai-nilai murni persahabatan, kekeluargaan yang ditonjol di dalam novel ni.

Secara ringkasnya novel ni mengisahkan kisah percintaan antara Falah dan Zuha, mereka ni jatuh cinta pandang pertama sebenarnya.

Mereka berdua ni suka main teka je..itu pasal la kisah cinta mereka ni lama sangat nak berakhir ...kak aya rasa sakit perut dengan mereka berdua ni.

Mereka simpan rasa suka di dalam hati. Perkenalan mereka di daerah Oxford tu sekejap je sebenarya...dalam satu penggal je, kalau tak silap Kak Aya..

Ketika masih di Oxford, mereka tak luahkan pun rasa cinta tu...Falah rapat dengan Damina, Zuha sangkakan mereka berdua tu adalah "couple".. Falah pulak sangkakan Zuha ni gadis "tak baik" dan gadis yang bakal berkahwin hanya kerana beliau terpandangkan Zuha beberapa kali "berdating" dengan Encik Wassim.

Lepas habis sepenggal perkenalanan tu, Falah dah tamat belajar, manakala Zuha pulak terpaksa tamatkan pelajaran di sana kerana masalah keluarga.

Lepas 4 tahun, Falah dan Zuha ni ditugaskan di daerah yang sama..Zuha jadi guru pelatih di Bukit Dussex, Falah jadi pengurus estet di situ.


Zuha akhirnya kahwin dengan Encik Wassim..uwaaaa frustnya ......Falah merana sampai masuk wad...


Hmm kak aya rasa kalau nak tau lebih lanjut, baik baca sendiri novel ni...

Lepas ni kak aya nak cari novel-novel lain hasil tulisan Noor Suraya .





2 comments :

Diana Rashid berkata... [Reply to Comments]

Novel cinta ye kak??Kak Aya ni sama macam kak saya la..hantu novel..tapi datang malas semua dia tinggal.datang rajin seminggu sampai 3,4 novel dia baca..heheh..ni dah mula balik ke kakhobi lama ni??hahahah

Mama Zharfan berkata... [Reply to Comments]

sweetnya tajuk novel ni :)

Catat Ulasan