Sembang Mak Alang

Assalamualaikum,

Dah tidur ek semua? Mentanglah hujan lebat selebatnya semua dah off lampu..Kak Aya tengah mesin baju tu, 2 anak dah tidur, 1 lagi tengah buat homework, baru balik tuition ..basah kuyup dia...pengorbanan seorang pelajar .

Pengorbanan seorang bapa pulak meredah banjir sepanjang jalan menuju ke tempat tuition.

Pengorbanan seorang ibu? Mengadap PC...tengah cari beberapa info sebenarnya ...info tentang kesihatan dan kecergasan.

Sejuk sikit malam ni hujan turun selebatnya ...terasalah sikit kedinginannya..kalau tidak bermandi peluh sepanjang malam, rumah Kak Aya tak ada aircond.

Mula -mula nak belanja gambar terbaru Kak Aya yang sihat walafiat ni. Alhamdulillah.





Jelas kan ke- sihat-an nya Kak Aya ni...tengok tang pipi tu...dagu tu..lengan tu..perut tu..ahh semua la

Bandingkan pulak dengan orang sebelah tu...alahai ....

Sebenornya Kak Aya ni memang berisi sejak kecik lagi...memang tak dapat ingat la bila saatnya berbadan ramping macam kawan-kawan..jealous sangat rasanya...apa pun syukur la kerana tetap jugak sihat dan cergas melakukan kerja ofis dan kerja rumah.

Dulu masa belum kahwin, Kak Aya pernah join kelas aerobic kat pejabat...tapi sejak beranak pinak ni, tak ada aktiviti senaman yang khusus..kerja rumah tak abis-abis...

Dengan kerja sebagai driver tak bergajinya...ke sana ke sini.tapi badan tak susut langsung..

Nampak sangat kan kalori masuk lebih banyak daripada kalori yang dibakar hu hu...

Ni tengah fikir jugak ni,nak exercise waktu bila la agaknya..memang macam tak tau bila...sampai bila bila he he.

Bangun tidur jam 5 pagi..selalunya baru je bergerak selangkah dua Zahra akan terjaga sama, dia nak menyusu..kadang-kadang bukan nak menyusu sangat pun tapi lebih kepada nak kita ada kat sebelah dia..sudahnya Kak Aya akan sama-sama terlelap semula , kadang tu sampai azan Subuh berkumandang..dah mula la kelam kabut ..siap itu ini zup zap dah sampai masa nak keluar untuk ke pejabat.

5.15 waktu balik, sampai rumah biasanya Maghrib...letih jangan cerita la kan, semua sama sama tau sama sama faham la keadaannya kalau dah bekerja kan?

Sampai rumah je , mula-mula memang pakat kelam kabut nak mandi, solat, mengaji, makan malam..yang Zahranya pulak time ni la menangis nangis nangis nangis nak menyusu, ye la kan tinggalkan dia sepanjang hari...Zahra memang tak nak susu lain ..kesian dia...susu Kak Aya pun dah tak banyak, ntah berapa titis yang dia dapat minum setiap hari..pam pun dah tak nak keluar lagi dah.

Waktu malam boleh dikatakan masa untuk Zahra...selagi dia tak tidur memang tak boleh berenggang la.. hanya ibu yang memahami perasaan seorang ibu..letih penat seorang ibu...tapi ibu tetap bersemangat dan ceria sampai ke waktu tidur..sedar-sedar bila dah baring tu terasa la yang amat lenguh semua anggota sendi.

Kalau tak tengok blog biasanya jam 12 malam dah tidur..dah siap gosok baju dan tengok buku anak-anak. Kalau tengok blog masa tidur akan lari lari lari..kadangnya sampai 4 pagi masih terkebil-kebil depan PC,tak update blog pun, mengadap je yang lebih.

Ni yang pening sikit ni , waktu mana nak celah untuk exercise, waktu sebelum tidur atau seawal 4 pagi ?

Rasanya baik time 4 pagi kan?

******************************************************************************************
Kak Aya memang tak masak sepanjang weekdays....masak time weekend je..biasa beli je dari gerai kakak taman sebelah ni ha..macam-macam lauk ada..semua panas - panas.

Beli dan bila sampai rumah jam 7.30 tu ,lepas anak-anak dah siap mandi, solat dan mengaji, terus makan malam...anak-anak memang balik dalam keadaan perut kosong, tak sesabar dia orang nak makan.
Kak Aya memang respek la pada kaum ibu yang bekerja dan  dalam masa yang sama boleh masak hari-hari untuk keluarga.

*****************************************************************************************

Sekarang ni kalau ada masa untuk sembang-sembang dengan sahabat baik Kak Aya di pejabat tu, topik selalunya mengenai GST..dua maksud GST pada kami...satu GST yang memang GST tu la...kadang-kadang sampai takut nak berbelanja tapi mana mungkin tak berbelanja kan? Kita ni memang jenis berbelanja untuk keperluan je tiap bulan...pakaian pun dah lama tak bertukar...tudung Aidijuma je pun yang mampu beli sesekali, yang RM10 sehelai tuuu..

GST yang satu lagi adalah Gemuk Sangat Tuu...ini merujuk kepada tuan punya badan la...sahabat tu kurus je tapi tak pernah dia rasa dia kurus..hari-hari cakap dia gemuk gemuk gemuk selama hampir 20 tahun persahabatan kami...adoooi la...

******************************************************************************************
Ok la dah nak pukul 12 tengah malam dah ni..meraban je Kak Aya ni macam orang mengigau pulak ntah apa-apa cerita.

Kita stop dulu.

Mintak maaf sangat-sangat sebab belum ada waktu untuk blogwalking..untuk DianaRashid terima kasih banyak-banyak hari-hari datang sini.



Kejar 5 perkara sebelum 5 perkara

Assalamualaikum

Cepat eh masa bergerak, dah pun masuk bulan April...lagi 5 bulan untuk Nadhirah bersungguh-sungguh ulangkaji pelajaran untuk UPSR September nanti..hmm cakap pasal UPSR & Nadhirah ni, memang kena banyak sabar sungguh..dia ni lebih aktif dengan kegiatan luar berbanding fokus kepada UPSR, tak tau la kot masa dalam kelas dia fokus 100% kepada apa yang cikgu-cikgu ajar. 

Kalau kita bebel sikit mula la dia sentap...begini la cabaran seorang ibu..hari-hari mencabar..bab anak-anak ni kita cerita kemudian.

Sebenarnya niat utama nak cerita adalah tentang 5 perkara..

Pernah dengar kan kejar la  5 perkara sebelum datangnya 5 perkara?

Sihat sebelum Sakit
Muda sebelum Tua
Hidup sebelum Mati
Lapang sebelum Sibuk
Kaya sebelum Miskin

Antara 5 perkara ni kan, Kak Aya nak fokus dalam entry ni kepada Sihat Sebelum Sakit.

Kita ni sebenarnya selalu fikir apa-apa je mesti orang lain yang kena, kita tak kena.

Faham tak apa yang Kak Aya maksud kan?

Mati tu untuk orang lain je, kita ni macam hidup selamanya .. ini Kak Aya cakap mengenai diri Kak Aya sendiri, tiada persiapan rapi , tiada kesedaran seolah-oleh tidak akan berlaku kepada diri sendiri.

Bercakap tentang Sihat Sebelum Sakit ni, Kak Aya dapat rasa Kak Aya memang tidak boleh dikategorikan sebagai Sihat Sebelum Sakit , mungkin kategori Tidak begitu sihat yang menghampiri Sakit.

Kak Aya ni menghadapi masalah obesiti dah banyak tahun...masa lepas pantangkan Zahra 1 tahun 10 bulan yang lepas, dapat turunkan berat badan daripada  80kg hingga 62kg tapi sekarang mencanak kembali kepada 77kg.

Memang sangat tidak sihat la kan? Walaupun gedempol tu selalunya akan diusik secara sinis sebagai 
"sangat sihatnya awak sekarang...."

Bukan tak ada kesedaran untuk berdiet atau jaga makan atau apa, tapi masalah istiqomah tu...susah sungguh nak bermujahadah melawan nafsu makan.

Sejak Ucu disahkan mengalami kegagalan buah pinggang, kesedaran untuk kurangkan berat badan begitu kuat.

Kak Aya tak berminat nak cuba sebarang ubat yang boleh menurunkan berat badan buat masa ni. Memang macam-macam pil, vitamin, minuman yang menjanjikan penurunan berat badan segera, lambat sikit, lambat banyak...pilih je ikut kemampuan kewangan..

Oleh kerana belum habis ganti puasa, cara terbaik buat masa ni adalah berpuasa dan semoga dengan keberkatan melakukan ibadah puasa tu dapat menurunkan berat badan sekilo dua.

Bila dah disahkan sakit apa-apa , memang time tu nak menyesal pun tak  berguna, last-last salahkan diri sendiri atas kedegilan lampau.

Dahla kuat makan, malas nak exercise..memang gabungan yang sempurna la untuk memelihara lemak dalam badan...lemak pun membiak dengan jayanya.

Sebenarnya 5 masa sebelum 5 masa tu kalau diamati memang saling berkait sebenarnya... salah satu perkara atau formula untuk mendapat kejayaan di dalam hidup dunia akhirat berdasarkan 5 perkara ni adalah MENGHARGAI MASA YANG DIBERIKAN.

Kak Aya runsing jugak sebenarnya bila fikir tentang kesihatan ni sebab bila kita dah mula sakit-sakit,banyak la perkara lain yang mula akan jadi terhenti atau slow ...contoh kalau sebelum ni kita boleh buat beberapa urusan dalam masa yang singkat , bila dah sakit mungkin satu urusan je pun yang mampu kita buat..selebihnya memerlukan pertolongan orang lain.

Harap sangat dalam kejar balik waktu walaupun dah jauh meninggalkan Kak Aya, waktu untuk capai balik tahap kesihatan yang memuaskan.

Kena mula belajar susun atur pola pemakanan dan ikut dengan penuh disiplin - ini kunci utama. 

Ok la rasa macam berbelit pulak ayat-ayat dalam entry ni, mungkin sebab waktu ini dah melebihi waktu yang sepatutnya tidur.

Tidur pun penting untuk kesihatan.

Ok bye dulu ..nak tidur sekarang.

Selamat awal pagi.