08 August 2017

Nasi Lemak Sempoi.

Sejak akhir akhir ni rajin betul nak masak nasi lemak petang-petang hari.

Balik kerja, terus berpusing berputar ligat siapkan segala bahan untuk nasi dan sambal..sambil tu jugak rebus telur.

Tung tang tung tang hampir sejam siap.

Nasi lemak sempoi je.

Nasi, sambal, telur rebus, timun dan bilis goreng.

Masak nasi tu 2 pot je, daun pandan yang ditanam sendiri belakang rumah tu kurus haluih je..tapi bau menyengat , santan tak terlalu pekat tak jugak terlalu cair.

Satu rumah berbau pandan. Segar je bau pandan dan rasa macam nak makan satu periuk...eh bukan la nak makan periuk, kot ye pun kak aya sekarang dah macam gorila, makan masih pada tahap normal lagi.

Untuk sambal pulak, bawang kecik , bawang putih , cili , belacan diblend bersama. Tumis macam biasa, masukkan air asam ..semua step macam biasa je la.

Nanti-nanti setiap yang Kak Aya masak, Kak Aya nak catat semua dalam blog ni..berserta gambar sekali.

Baru la hidup ceritanya.

Lepas makan 3 beranak ni...kenyang menyandar youu.


No comments:

Post a Comment