14 August 2017

Novel Rahsia Perindu - Ramlee Awang Murshid



Kak Aya memang peminat novel sejak umur  belasan lagi..TAPI bukan novel-novel Ramlee Awang Murshid (RAM).



Melihatkan sahabat Kak Aya tu buat koleksi semua novel RAM, Kak Aya macam salute la kat dia, sebab kami selalunya mempunyai citarasa yang sama TAPI tidak tang novel RAM ni.



Hari berganti bulan berganti tahun, koleksi novel RAM kepunyaan sahabat Kak Aya tu kian bertambah, Kak Aya tetap tak ada keinginan untuk membaca, dulu pernah cuba baca tapi rasa macam "tak boleh pergi".



Hairannya , sejak seminggu dua ni tetiba tergerak hati nak baca novel RAM..hmm apakah selera mula durhaka terhadap tuannya?



Mulanya tu terpandangkan Novel Anugerah Pertama, dirak perpustakaan..Kak Aya pinjam, dalam hati ni mesti novel cinta.



Kak Aya balik rumah baca 1 bab je kot...rasa tak boleh pergi..terus stop bacaan..seminggu kemudian Kak Aya terus pulangkan semula..lepas tu ada beberapa novel RAM yang lain.



Aku Bercerita, Ungu Karmila, Imaginasi, Sunan, Mikhail- semua Kak Aya pinjam bawak balik...baca semua tu, memang ralit la..eh tak sangka pulak boleh layan la novel novel RAM ni.



Terbaru pinjam novel Rahsia Perindu. Novel ni rasa lain daripada yang lain setakat yang Kak Aya dah pernah baca .



Baca la dengan penuh khusyuk, tenggelam dalam penghayatan..sejujurnya memang rasa diri sendiri yang psiko.



Hinggakan berhenti sejenak daripada pembacaan , hanya untuk berfikir tentang diri sendiri...sampaikan terfikir aku ni ada masalah personaliti ke? Bla bla bla.



Memang novel ni rasa macam berpusing pusing sikit. Tamat bacaan, Kak Aya betul betul keliru..time tu jugak Kak Aya hantar mesej melalui Whatsapp kepada sahabat Kak Aya tu.



" saya rasa macam bingung dan keliru la selepas membaca novel Rahsia Perindu ni..saya ni ada masalah jiwa la selama ni "



Aikkkk kita yang dah habis baca berpuluh puluh novel RAM tak ada pulak sampai rasa tahap tu..biar betul awak ni.



" Ntah la..."


Sebenarnya Kak Aya keliru dengan cerita yang disampaikan di dalam novel ni...tu yang macam bercelaru..biasa baca novel cinta biasa-biasa yang straight to the point je kan...novel RAM yang Kak Aya baca sebelum ni pun tak ada la buat jadi bingung semacam je.



Jadi Kak Aya ambik keputusan untuk baca semula...gigih kan? Ye la sebab nak memahami secara jelas kena la baca lagi sekali.



Jadi pening pada mulanya ada la kerana gagal memahami kisah fantasi yang menceritakan tentang watak Amylia. Itu la yang sangat memeningkan, mula tu macam faham je kononnya.



Salah faham yang lain adalah Kak Aya fikirkan Jefry anak kepada Junaidah, Jefry adalah Leopard...kemudian menganggapkan Harris itu adalah Leopard. Dan mati mati Kak Aya fikirkan Leopard tu adalah lelaki...Ha ha macam macam anggapan pada kali pertama bacaan.



Bila watak Amylia tu dah habis ( sebab watak ini hanya la watak yang diciptakan oleh Maria saja), KakAya memang mula blur dan keliru....kerana itu la ambik keputusan untuk baca semula.



Walaupun kali ke2 tu tak lah faham 100% tapi dah nampak apa yang RAM nak sampaikan.



Watak utama di dalam novel ni adalah Maria.



Siapa yang dah baca novel ni? Apa pendapat kalian yang telah membacanya?



Ada satu lagi yang belum dibaca , pinjam jugak tu..Pei Pan.



Tengok pada senarai novel RAM, macam ambik masa bertahun untuk Kak Aya cari dan baca.



Hmmm selera dah mula berubah nampaknya, Ok la sesuai la dengan peredaran usia....novel cinta mungkin dah kurang relevan...sambil sambil belek buku agama dan ilmiah, sesekali boleh la belek novel RAM lepas ni.




12 August 2017

Balik Bermalam



Ni tahun ke 2 dah anak dara Kak Aya kat asrama.

Tahun lepas dia balik bermalam setiap 2 minggu sekali,tahun ni sebulan sekali dapat balik bermalam.

Kak Aya memang harapkan dapat balik bermalam setiap 2 minggu tu kekal sampai bila-bila rupanya setakat tahun lepas je.

Walaupun zaman kak Aya kat asrama dulu dapat balik rumah sebulan sekali je, zaman anak ni pandai pandai je berharap anak balik lebih kerap.

Menurut kata Nadhirah, ada parent yang komplen asyik kena jemput dan hantar anak je setiap 2 minggu...atas sebab itu la , balik bermalam jadi sebulan sekali.

Ada ibubapa yang senang anak pulang sebulan sekali...ada yang suka anak pulang lebih kerap..

Masing-masing ibubapa ada pandangan tersendiri.

Kalau dia pulang bermalam, memang happy la satu family kecil kami..walaupun dia selalunya habiskan banyak masa dengan tidur je..asal balik je mesti tidur macam baru balik dari medan perang.

Dulu kita tak ada la macam tu, rasanya kalau balik untuk tidur je memang kena azanlah kat telinga ni.

Kita faham situasi belajar di asrama dulu dan sekarang banyak bezanya...

Dulu zaman Kak Aya duduk asrama,sampai form 4 masih homesick.huh memalukan kalau dikenang-kenang...mak Kak Aya selalu banding-bandingkan antara Kak Aya dan Nadhirah...katanya, maknya dulu menangis sampai bertahun tahun.....siang malam berzikir nak balik rumah je...anaknya sedih takat 2 hari je.

Kak Aya akui memang hati  Kak Aya ni lebih cepat renyuk daripada hati tisu.

Alhamdulillah anak tak ngikut peel hati tisu Kak Aya.


10 August 2017

Menanti saat kenduri menyambut menantu

Kurang 3 minggu lagi, Insyaallah keluarga Kak Aya bakal menerima ahli keluarga baru..adik kak aya bakal berkahwin pada 26/8/2017 ni.

Majlis Menyambut Menantu bakal di adakan dirumah mak Kak Aya, Insyaallah pada 28/8/2017

Terus terang, Kak Aya sangat teruja sekali untuk berkumpul seluruh ahli keluarga kecil kami dan jiran-jiran tetangga akan datang membantu masak memasak.

Kali terakhir kenduri begini pada 2011, lepas tu tak ada sebarang majlis kenduri lagi selain majlis doa selamat kecilan.

Ni gambar throwback ketika menyambut menantu 2011.